Miten olla uskottava (asiantuntija) sosiaalisessa mediassa?

Yllättävän moni kohtaamistani ihmisistä koulutuksissa ja muutenkin tuskailee sen kanssa että miten olla jollain tavalla uskottava sosiaalisessa mediassa. Itsekin tätä usein pohdin koska koen että vaatimukset ovat kovastikin ristiriitaisia.

Tässä muutama kysymys, joiden kautta asiaa voi miettiä omakohtaisesti:

Miksi olet läsnä sosiaalisessa mediassa?

Kenelle haluat asiasi kertoa?

Kenen silmissä haluat olla uskottava? Onko tärkeää että vaikkapa joku twitter-aktiivien joukko pitää tekemisen tyyliäsi jotenkin hyväksyttävänä  ja “aitona” vai onko tärkeämpää että oikea kohderyhmäsi ymmärtää mistä on kyse?

Mistä tiedät oletko itsellesi tärkeiden ihmisten silmissä uskottava? Kehtaisiko joku sanoa, jos et olisi? Sanoisiko joku, jos olisit? Ikävä kyllä tässä joutuu kukin pelaamaan aika pitkälle oletusten varassa.

Laajempaa kelailua ja linkkejä

Ensinnäkin, jos tekee sen päätöksen, että on tavallaan asiantuntijaroolissa sosiaalisessa mediassa läsnä, se vaatii jonkinlaista pohdiskelua sen suhteen että MIKSI sitä haluaa tehdä ja mitä haluaa saada aikaan.

Toinen iso kysymys on että KENELLE asioita on tekemässä? Kuka on se henkilö, jonka kanssa haluaa keskustella tai kenelle jakaa juttuja? Haaste julkisessa somessa on se, että oikeastaan on todella vaikeaa sanoa tavoittaako oma viesti oikeat ihmiset, vaikka tekstit, kuvat ja videot tekisikin kohderyhmän näkökulmasta, koska kaikki eivät koskaan tykkää, jaa tai kommentoi vaan todella moni vain lukee/katsoo eikä sano mitään.

Kolmas asia on että haluaako olla vain asiantuntija vai myös “ihminen”, eli miten rajaa juttunsa. Tänä päivänä “ajan henki” suosii henkilöitä, jotka laittavat myös persoonaansa peliin. Moni tuskailee senkin kanssa että haluaa olla näkyvillä mutta vain esim. hassuttelun kautta, eli jollain tavalla pelkää “vakavuutta”.

Tässä yksi taulukko aiheesta:

http://www.thejuryexpert.com/2013/03/beyond-expert-credentials-every-aspect-of-credibility-counts/

Kyseessä asiantuntijatodistajien arviointitaulukko. Uskottavuus on siis yhdistelmä monia erilaisia asioita, luotettavuuden, osaamisen ja pidettävyyden kautta katsottuna tässä tapauksessa.

Lisähankaluus on se, että se on tietenkin myös hyvin subjektiivinen asia. Esim. itse pidän päällekäyvää ja itseä korostavaa tyyliä vastenmielisenä, jollekin toiselle se voi olla merkki asiantuntemuksesta. Joku toinen pitää tärkeänä sitä että jakaa paljon vitsejä, joku toinen haluaa nähdä vain asiaa.

Asiantuntijan haasteena on myös se, että some toimii epäreilulla julkisuuden vaalijärjestelmällä. Se, joka osaa/tietää eniten ei ole näkyvillä eniten. Näkyvyys hankitaan aktiivisuudella, ja sellaisella aktiivisuudella, joka saa muut jakamaan juttuja ja reagoimaan niihin. Lisäksi aktiivisuuden pitää olla jatkuvaa, sillä jos ei mitään tee, ei myöskään ole vahingossakaan kenenkään silmillä juttujensa kanssa. Kyseessä on tavallaan hyvinkin kylmä kilpailu näkyvyydestä muiden kanssa, eli jos haluaa olla isosti esillä, sillä on hintansa.

 

Ei ole helppoja vastauksia

Helppo ratkaisu olisi toki sanoa että “ole vain oma itsesi” 🙂 En kuitenkaan sano sitä sillä se on vain tuollainen tyhjä slogan, joka ei auta käytännön tekemisessä.

Itse mietin kovasti sitä miten voisin antaa jotain hyödyllistä näiden kaikkien julkaisujen kautta MUTTA että en toistaisi itseäni jatkuvasti.

Kerro ihmeessä mielipiteesi aiheeseen liittyen?

Advertisements

4 thoughts on “Miten olla uskottava (asiantuntija) sosiaalisessa mediassa?

  1. Itsensä – tai muiden sanomisten – toistamista ei voi koskaan täysin välttää. Kaikki on jo sanottu ja kirjoitettu, joten täysin uutta on lähes mahdoton keksiä. Tätä voi kiertää sillä, että on omaperäinen ajattelutapa ja näkökulma, jolla lähestyy aiheita. Tätä oppia yritän harjoittaa omassa blogissani. https://mikkotaivainen.wordpress.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s