Tiivistelmä Social Selling Mastery -kirjasta #kirja #socialselling #somefi

Lukaisin selaillen tällaisen kirjan kuin Social Selling Mastery. Kirja kertoo skarpisti ja helppolukuisesti mistä “sosiaalisessa myynnissä” on kyse. Suosittelen jos aihe kiinnostaa. Linkki tuolla postauksen lopussa Goodreads -sivulle.

Tiivistän tähän kirjan pääpointit, joten sinun ei edes tarvitse lukea sitä. Mieti miten hienoa! Lue silti, se kannattaa aina.

Social Selling on koko organisaation toimintaa, ei yksittäisten sankarien näkyvyysfiilistelyä

Social Selling tarkoittaa sitä että määrätietoiset sosiaalisen median ja yleensä verkon aktiviteetit otetaan mukaan myyntiprosessiin luontevana osana. Se ei tarkoita sitä että korvataan perinteinen myynti somessa känni/seksi/kokemusten jakamisella tai omien paidattomien selfie -kuvien levittämisellä. Näitä voi toki tehdä siinä sivussa, kukaan ei pakota olemaan 100% myyjä somessa jos ei halua. Mustavalkoinen näkemys ja perinteisten menetelmien dissaus ei ole onneksi missään roolissa tässä kirjassa, onneksi.

Eli, firmalla on selkeät aktiviteetit mitä tehdään ja mitä myös seurataan. Esim. oleellinen mittari taaksepäin katsottaessa on että onko sinne CRM:ään ilmestynyt liidejä tai kauppoja, joiden alkulähteenä on ollut some. Tämän hetken tekemistä taas on että millaista myyntiä / ajatusjohtajuutta tukevaa sisältöä firman omille sivuille tuotetaan ja kuinka paljon. Ja sitä tietysti seurataan jälkeenpäin että onko tuonut liidejä yms.

Henkilökohtaisia seurattavia asioita myyjillä on omat aktiviteetit somessa, joita voi olla vaikkapa tuon edellämainitun laadukkaan sisällön jakamista, aktiivista kontaktien ottamista potentiaalisiin asiakkaisiin tai heidän seuraamistaan tai alan keskusteluihin osallistumista.

Eli pikavilkaisullakin huomaa että ei tuossa joku yksittäinen sankari pärjää, tai ainakaan sellaisen varaan ei kannata laskea.

Social Selling on asiakkaiden näkemyksellistä auttamista, ei linkkioksennusta tai itsensä kehumista

Kirjan mukaan olisi oleellista antaa asiakkaille (potentiaalisille, nykyisille jne) jotain heille uutta tietoa antavaa, aina kun on heihin kontaktissa. Ei siis niin että kertoo vain siitä miten hienoja palveluita firmalla on vaan selvittää ensin mikä asiakkaan murhe mahdollisesti on ja sitten kertoo siihen liittyen jotain oleellista. Tähän voi päästä kiinni siten että seuraa asiakkaan firmaa, asiakasta ja tämän mahdollisia vaikuttajaverkostoja eli tavallaan on siellä missä asiakaskin on, saatavilla tarvittaessa.

Yleensäkin myyjän kannattaa tuunata kaikki julkaisemansa materiaali ja profiilikuvauksensa eri palveluihin (niihin joissa on halukas kohtaamaan asiakkaita) siten että kohderyhmä on asiakas. Asiakkaasta ja sitä kautta kohderyhmästä riippuu onko paras profiilikuva paidaton treeniposeeraus, rennohko nousuhumalassa kuvattu aurinkolasikuva vai joku perinteisempi pikkutakkikasuaali vienolla hymyllä vai ehkä ultrakonservatiivinen puku vakavalla ilmeellä. Profiilikuvauksiin voi kertoa sen miten voi asiakkaita auttaa ja missä asioissa voi olla yhteydessä.

Ajatus siis on että kaikki toiminta tähtää siihen että on jotain annettavaa asiakkaille. Hyvin tehtynä tämä palvelee sekä myyntiä että yleistä mielikuvaa yrityksestä näkemyksellisten ihmisten pesäpaikkana. Spämmäämällä roskaa (subjektiivista, jonkun roska voi olla toisen aarre) voi saada numerot näyttämään hyvältä mutta ei välttämättä aina tue tavoitteita. Päähenkilö ei ole rokkitähtimyyjä vaan asiakas.

Ajankäyttöönkin otettiin kantaa: max 1h tehokasta myyntiin liittyvää someaktiviteettia päivässä, jotta jää aikaa muullekin myyntityölle. Toki tämä riippuu henkilön roolista mutta idea ei missään tapauksessa ole että koko ajan pitäisi olla naama kiinni luurissa.

Kerro vaikka jotain kommenteissa! Jaa teksti jos tykkäsit!

Tuossa linkki kirjaan:

https://www.goodreads.com/book/show/31826056-social-selling-mastery

Advertisements

One thought on “Tiivistelmä Social Selling Mastery -kirjasta #kirja #socialselling #somefi

  1. Kiitos tästä artikkelista!

    Hyvin tiivistettyjä muistutuksia siitä, mistä social sellingistä on oikein kyse ja miten tätä taiteenlajia kannattaa lähestyä. Erityisesti tuo näkemys ajankäytöstä oli virkistävä lisä verrattuna muihin SoSe-blogiartikkeleihin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s