Aktiivisaggressiivinen vaikuttaminen vs staattinen henkilöbrändi

Ristiriita: tiedän paljon henkilöbrändäyksestä ja osaan auttaa siinä mutta inhoan koko termiä ja ihmisen tuotteistaminen “kivaksi” tökkii. 

Kun luen sanan henkilöbrändi, mielikuvani on seuraava: otan CV:ni, ripottelen sen päälle glitteriä ja lisään siihen uuden hymyilevän kuvan. Sitten laitan sen jonnekin hyllyn päälle ja ihastelen vanhoja tekemisiäni nostalgisesti. Ajatuksesta huokuu menneisyys, kontrolloitavuus, ummehtuneisuus.

Tai kun kuulen lauseen “tee osaamisesi näkyväksi”, tulee mieleen jossain bileissä oleva henkilö, joka heti uuden ihmisen tavatessaan alkaa luetella menneitä saavutuksiaan tai avata nykyistä työtehtäväänsä ilman että kukaan on kysynyt.

Kuitenkin, olen toiminut aktiivisesti eri areenoilla ja tullut tunnetuksi eri piireissä tietyistä asioista vuosien varrella. Se tunnettuus tai maine ei ole tullut siksi että olen “tehnyt osaamistani näkyväksi” tai että olisin valmistanut henkilöbrändin vaan se on tullut aktiivisen toiminan kautta.

Ajattelen siis että jos joku haluaa ikäänkuin internetin(kin) kautta olla tunnettu jonkun aiheen parissa, silloin pitää toimia ja toimia nimenomaan näkyvästi. Se ei tarkoita etteikö toimintaa olisi ns. livenäkin, päinvastoin. Usein jos haluaa oikeasti saada jotain aikaan, pitää masinoida itsensä eri areenoilla. Liike ja teot ovat ytimessä. Huom! En laske toiminnaksi sitä että kerron “osaan kirjoittaa” vaan että sitten kirjoitan (yritän ainakin) jotain sellaista, joka vaikuttaa jonkun toisen ajatteluun.

Vaihtoehtoisia toiminnan muotoja voisivat olla esimerkiksi:

  • aktiivinen keskustelu
  • omien tärkeiden aiheiden nostamien keskusteluun
  • omien termien tuominen osaksi keskustelua (tästä voisi kirjoittaa oman postauksen, varsinkin jos puhutaan ns. hihasta vedetyistä termeistä)

Välihuomio: jos haluaa vaikuttaa johonkin tiettyyn asiaan, on tietenkin ihan viisasta keskustella ainakin välillä sen aiheen kannalta relevanttien ihmisten kanssa, eli keskustelu keskustelun vuoksi ei välttämättä palvele.

  • toiminnan järjestäminen: tapaamiset, tapahtumat, bileet, konsertit, webinaarit, mielenosoitukset, tempaukset, ilmiöt
  • polittiinen tai muu virallisempi vaikuttaminen
  • ihmisten saattaminen yhteen: “hei sä tiedät tästä, sun kannattaa jutella tän kanssa” -tekniikka
  • dialogi oman julkaisutoiminnan kautta : blogit, videot, kolumnit lehdissä yms
  • esiintymiset: puheenvuorot eri paikoissa/tilaisuuksissa

Miten tämä eroaa sitten siitä parjaamastani brändäyksestä? Siten että fokuksessa on koko ajan joku asia, mitä ihminen haluaa muuttaa. Kun toimii aktiivisesti jonkun asian eteen, ihmiset kyllä alkavat huomata että mistä puusta/kivestä/metallista henkilö on veistetty, vastaavatko sanat tekoja vai eivät jne.

Kuvan Ouroboros liittyy tapaukseen seuraavasti: ihminen luo itseään uusiksi kaikella tekemisellään filosofisesti ja fysiologisesti. Kun alkaa liikkua uudella tavalla, lihakset reagoivat sopeutumalla. Kun alkaa toimia uuden asian parissa, oma fokus ja prioriteetit muuttuvat ja pikku hiljaa ihmiset alkavat huomata että “ahaa, nyt tuo ajaakin tätä asiaa”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s