Mikä on oikeasti muuttunut asiantuntijan somen käytössä 2 vuodessa? #somefi

Olen tehnyt kohta 2 vuotta töitä sen eteen että mahdollisimman moni asiantuntija voisi paremmin hyödyntää sosiaalista mediaa työssään. Käytännössä tämä on ollut kouluttamista ja sparraamista.

Sanotaan että sosiaalinen media muuttuu nopeasti mutta aloin tässä aamukahvin lomassa miettiä että mitkä asiat ovat oikeasti muuttuneet? Oikeasti muuttumisella tarkoitan että jonkun periaatteellisen jutun pitäisi olla eri tavalla, ei sitä että joku on keksinyt uuden muodikkaan termin.

Mitä ihmettä on asiantuntijan sosiaaalisen median käyttö?

Jostain syystä ihmiset uskovat olevansa täysin ainutlaatuisia sosiaalisen median ammattikäytön suhteen. Monet haluavat tietää miten juuri heidän toimialansa tai heidän ammattiroolinsa pitäisi toimia että saisi kaikesta maksimaalisen hyödyn.

Salaisuus on: some on sama kaikille. Ei Twitterin tekstikenttä tiedä onko kirjoittaja rakettitieteilijä vai taidemaalari. Koko jutun toimivuuden ratkaisee se, tekeekö ihminen sellaisia asioita sosiaalisessa mediassa, joista on hänelle iloa tai hyötyä, vai ei.

Muutamia muotisanoja

Alamme perusasioita on uusien sanojen keksiminen vanhoille asioille ja niiden hehkuttaminen. Tässä parin vuoden aikana tällaisia sanoja on pompannut esille, osa jo ennen vuotta 2015:

työntekijälähettilyys

social selling

vaikuttajamarkkinointi

henkilöbrändäys (joo, tämä on oikeasti tosi vanha mutta siitä kohistaan nyt taas jostain syystä paljon)

Onko näillä ollut merkitystä asiantuntijoiden tekemiselle? Siinä mielessä kyllä että useammille ammattiryhmille on ollut koulutusta ja sparrailua saatavilla ja he ovat päässeet miettimään omaa suhdettaan sosiaaliseen mediaan. Ei se tietenkään tarkoita että kaikki nämä ihmiset olisivat jotenkin superaktiivisia verkossa, joillekin se yksinkertaisesti sopii ja toisille ei.

Kanavien roolien eläminen

Pari vuotta sitten saattoi olla aika turvallisin mielin sen suhteen että Facebookissa käsitellään “vapaa-ajan” asioita ja LinkedInissä työasioita. Twitter on aina ollut kaikkea tätä.

Tämä on selkeästi muuttunut. Facebook tarjoaa työpaikkailmoituksia ja LinkedIn on algoritmibugiensa takia sekaisin kuin seinäkello. Moni on tottunut jo käymään ristiin keskusteluja Facebookissa työasioihin liittyen, siellä on paljon aktiivisia ammattiryhmiä ja kauppaa tehdään Messengerillä.

Työn ja vapaa-ajan roolien sekoittuminen on siis yhä useammalle arkea, ja tämä aiheuttaa myös vastareaktioita. On ihmisiä, jotka nimenomaan suureen ääneen julistavat käyttävänsä Twitteriä vain “perseilyyn” eikä Vakavaan Asiaan, erottautuakseen ammatillisista brändääjistä, joiden toimintaa pidetään joskus opportunistisena, itsekeskeisenä ja vastenmielisenä. Toisaalta samaan aikaan moni luontevasti vain tekee mitä täytyy tehdä siinä kanavassa, missä homma toimii parhaiten eikä edes enää mieti roolien sekoittumista.

Sisältöshokista sisältötsunamiin

Kanavia on tullut jonkin verran lisää ja toki tähdenlentojakin on nähty. Se määrä tekstiä, mikä on käytetty videoiden merkityksen lisääntymisestä puhumiseen, olisi täyttänyt useita tunnin mittaisia videoita :). Videoita toki on paljon, melkein jokaisessa kanavassa on livevideomahdollisuus ja Snapchatin tarinapätkätoiminto on jo joka paikassa. Ei se silti näy merkittävästi asiantuntijoiden videoiden lisääntymisenä ainakaan vielä.

Muutakin materiaalia on paljon. Tämä vaikuttaa lähinnä siten että omia filttereitä joutuu säätämään ahkerammin ja sitä että jos ihan oikeasti haluaa sitä omaa sanomaa levittää vaikka sen oman asiantuntemuksen tiimoilta, pitää tehdä enemmän töitä. Kaukana on se aika että riitti, jos jakaa muutaman linkin silloin tällöin.

Tämä on haaste sillä moni asiantuntija ei edelleenkään halua nostaa itseään henkilönä esille. Iso ristiriita sen suhteen että henkilöbrändäyksestä puhutaan koko ajan enemmän, joka useimmiten on yksilökeskeistä. On iso ero kertoa jostain aiheesta ja asiasta kuin kertoa itsestään. Itsekin mielellään puhun jostain teemasta, ideasta, aiheesta vaikka tykkäänkin esiintymisestä.

Uudenlainen asiantuntija

Monissa organisaatioissa ei vain toivota että asiantuntijat olisivat esillä vaan sitä jopa edellytetään. Se aiheuttaa kitkaa ihmisissä, jotka ovat tähän asti saaneet olla turvassa näkymättömissä, ja yhtäkkiä pitäisi sitten olla rakentavasti, vaikuttavasti ja persoonallisesti esillä. Se on iso muutos eikä ratkea millään helpolla keinolla. Koulutuksen rooli on suuri mutta niin on myös palkitsemisjärjestelmien, jotka eivät huomioi vaikuttamistyötä vielä lainkaan. Sillä kyse on vaativasti työstä, ei mistään kivakiva -somettelusta, josta puhuttiin joskus.

Ehkä oleellisena asiana on tämän kaiken sekasotkun keskellä edelleen se valinta, että haluaako olla esillä, ja jos sitä ei voi välttää. niin MITEN haluaa olla esillä ja kenelle? Kaikkien ei tarvitse perustaa omaa blogia tai aloittaa säännöllistä podcastia. Olisi todella tärkeää miettiä kenen kanssa haluaa olla tekemisissä verkossa ja miksi.

Samaa mutta erilaista

Kaikki on siis muuttunut pinnalta kanavien suhteen mutta mikään olennainen asia ei ole muuttunut. Puhutaan esimerkiksi siitä että dialogi olisi vähentynyt tai että sisällön laatu olisi jotenkin huonompaa tai että netissä on vain vihapuhetta.

Se, miten näihin asioihin pystyi vaikuttamaan jo 15 vuotta sitten, 2 vuotta sitten ja nyt on se miten itse toimii. Jos haluaa dialogia, se onnistuu keskustelemalla muiden kanssa. Jos haluaa nähdä mielenkiintoista sisältöä eikä SEO:n takia tehtyjä puolivillaisia bloggauksia, joutuu joko näkemään vaivaa etsiäkseen sitä tai tekemään sitä itse. Jos tuntuu että netti on täynnä muovisia henkilöbrändejä, voi tehdä erilailla ja tehdä asioita oman persoonansa kautta.

Kaikki tämä vaatii ehkä vain yksinkertaisesti sellaista kunnon MIKSI TEEN TÄTÄ JA MITÄ HALUAN SAADA AIKAAN -kelailua, jota toivottavasti itse kullakin on aikaa kesän aikana tehdä.

Älä sorru matkimaan, kaiverra oma polkusi!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s