Limaiset ehdotukset LinkedInillä vai Snapchatilla? Liian vaikeaa! #somefi

Työn, asiantuntijuuden, viestinnän ja alustojen murros heittelee viestiväksi harjoittelevaa asiantuntijaa kuin märkää rättiä. Vielä hetki sitten oli olemassa tällainen selkeä jako eri kanavien välillä:

Twitter: uutiset NYT, kivat ja “hauskat” kiteytykset

Facebook: serkun kaverin lapsen ristiäiskuvat, kepeä hassuttelu ja satunnainen sosiaaliporno

LinkedIn: minä ja minun työhistoriani sekä pari hyvin harkittua linkkijakoa, kuiva erämää

Snapchat: nuorten kanava, hassut filtterit, sekstailu

Instagram: ihania ihmisiä ihanissa maisemissa, ihanuus

Kaikki tiesivät että näin on ja sanomattomat säännöt olivat voimassa. Kukaan EI laittanut inspiroivaa sanontaa LinkedIniin.

Sitten jotain tapahtui.

Kentältä alkoi kuulua että ihmiset saavat treffipyyntöjä ja limaisia ehdotuksia LinkedIniin (joku sanoi että enemmän kuin Tinderiin). Facebookin Messengerissä käydään hyviä työkeskusteluja ja pyydellään tarjouksia. Instagramissa tehdään minidokumentteja ja työnantajabrändäystä. Kaikki lähettivät kaikille joka paikassa kaveripyyntöjä, eikä voinut enää erottaa eri yhteisöjä toisistaan. Kaaos vallitsee.

Mitä ihmettä? Miten juuri ja juuri varovaisesti aktiivisen viestimisen aloittaneen asiantuntijan pitäisi suhtautua tähän? Eihän tuosta vaan voi kirjoittaa työasiaa Facebookiin koska silloin ihmiset luulevat joko ylisuorittajaksi tai hupiveikoksi!

Väline on viesti, ja nyt jos joka välineessä liikkuvat kaikenlaiset viestit, mikä se viesti sitten on?

JUURI NIIN.

Nyt on hyvä aika oikeastaan mielestäni ottaa uudelleen se lappu esiin, johon joskus tuli kirjoitettua ylös että “mitä minä oikeastaan haluan internetissä/elämässä tehdä, mihin vaikuttaa, mistä asioista kertoa muille ja kenen kanssa olla tekemisissä?”. Sen voisi kirjoittaa uudelleen ja sitten orientoitua verkkomaailmaan myös uudelleen.

Ehkä se tuo apua tähän kaoottiseen tilanteeseen? Mitä mieltä olet?

 

Asiantuntijat valmistautumassa työ-aiheiseen keskusteluun Facebook-ryhmässä vuonna 2017.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s