Henkilökohtainen somestrategiani – salaisuudet julki

Käyttäjä Juha Eteläniemi pyysi bloggaamaan omasta somestrategiastani joten tässä tulee. Ensin hieman taustaa. Start With Why, kuten sanotaan.

Tausta-osion väliotsikko, koska internet -teksteissä pitää olla väliotsikoita

Olen perheellinen 1976 A.D. syntynyt IT-, tietotyö-, projekti-, someammattilainen, eli siis mitä hienoin ihmisyksilö ja henkilöbrändi. En kuulu ns. myyttiseen diginatiivisukupolveen mutta olen käyttänyt internettiä aktiivisesti vuodesta 1996, eli siitä lähtien kun hullun lehmän tauti iski Britanniaan ja Nintendo 64 julkaistiin. En tosin Nintendolla pelannut, olen Commodore 64 -> PC -pelaaja ollut silloin kauan sitten.

Internet on siis suhteellisen tuttu. Olen myös koko työurani tehnyt netin parissa töitä, koodaajana, projektinvetäjänä, kouluttajana yms.

Miksi internet on kiva?

Pidän internetistä yksinkertaisesti sen avoimuuden ja nopeuden takia. Jos joku aihe kiinnostaa, voin etsiä siitä tietävät tahot globaalisti ilman että minun täytyy alistua nurkkakuntaiseen pönöttämiseen pienessä maassamme tai luottaa koskaan vain yhteen lähteeseen. En ole koskaan oikeastaan käyttänyt yhtäkään verkkopalvelua minkään hyvin pienen piirin kanssa kommunikointiin tai suljettuun jakamiseen vaan olen aina hakeutunut mahdollisimman avoimille alustoille, joissa tieto virtaa kovaa vauhtia. Siksi esim. Twitter on ollut jo vuodesta 2008 mielestäni erittäin kiva väline.

Asiaan eli mitä haluan internetiltä?

Ammatillisessa mielessä tavoitteeni on pysyä ajan hermolla omaan alaan liittyvissä aiheissa ja keskusteluissa, noin yksinkertaistaen. Haluan myös osallistua keskusteluun omalta osaltani ja haastaakin kollegoita aiheisiin liittyen. Henkilökohtaisesti haluan edistää kaikenlaista kulttuurityötä, keskittyen nyt pääosin kirjoihin ja lukemiseen, aiemmin enemmän kahvakuulaharjoitteluun ja fyysiseen kulttuuriin. Toki haluan pitää myös yhteyttä tärkeisiin ihmisiin eri elämän alueilta. On myös ihan kiva seurata jotain hauskoja sivustoja viihdemielessä. Tykkään myös uusien kanavien ja välineiden testaamisesta ja lähden usein ensimmäisten joukossa mukaan kokeilemaan uusia asioita.

Mitä haluan itsestäni jakaa?

Olen linjannut kaikissa kanavissa, blogeissa, videoissa yms oman jakamiseni niin, että jaan oikeastaan vain omien henkilökohtaisten tai ammatillisten aiheiden ympäriltä ajatuksia ja asioita. En ole koskaan päässyt täysin kiinni My Day -tyyppiseen oman arjen dokumentointiin, vaikka Snapchatin myötä sen tyyppistäkin on tapahtunut, tosin aika rajatusti. En jaa kuin todella harvoin mitään perheeseeni liittyvään. Digitaalinen jalanjälkeni on siis aika pitkälle tällä hetkellä painottunut sosiaaliseen mediaan ja kirjoihin, mikä on sitä mitä haluankin. Henkilökohtaisimmat asiat jaan sitten perheeni kanssa tai muuten face to face. Tästä on se ilo, että voin pitää kaikki kanavat aika aukinaisina, eikä tarvitse stressata että mitä jos joku näkee. Minulla onkin kaikissa kanavissa vanhoja tuttuja, opiskelututtuja, työkavereita eri firmoista, kollegoita muista firmoista ja kaikenlasta satunnaista porukkaa.

Miten seuraan alaa?

Nyt alan vasta päästä siihen Juha Eteläniemen kysymään kohtaan, pahoittelut rönsyilystä. Käytän alan seuraamiseen pääosin Twitteria, koska siellä on kätevää tehdä hakuja eri sanoilla ja niitä saa talteen. Käytän läppärillä Tweetdeckia, johon olen virittänyt useita itselleni oleellisia hakusanoja, kuten #somefi tai #socbiz tai #esn tai #kirja yms. Siellä on myös monimutkaisempia hakuja sekä listoja esim. kilpailijoista, kollegoista, kiinnostavista medialähteistä jne. Listoja minulla on talletettuna myos Facebookiin.

Mobiilissa käytän Tweetbot -sovellusta hakujen ja listojen tsekkailuun, koska siinä niihin pääsee kätevämmin käsiksi kuin perus Twitter -clientilla.

LinkedIn:ssa olen verkostoitunut aika laajasti, ja sieltäkin tulee joskus ihan kiinnostavia ammatillisia linkkejä vastaan. Olen myös jäsenenä useissa ryhmissä mutta niiden hyöty on jäänyt aika minimaaliseksi.

Milloin käytännössä seuraan

Tsekkaan yleensä listat ja haut läpi kerran tai pari päivässä, usein aamulla varsinkin. Silloin saan aika nopeasti vaikka työmatkalla bussissa tai aamukahvin lomassa käsityksen siitä mistä nyt puhutaan alan tekijöiden keskuudessa tai onko jotain mullistavaa tapahtunut. Selailuun ei siis tarvitse käyttää mitenkään ylimääräisesti aikaa. Toki tsekkailen kanavia satunnaisesti silmäillen muutenkin.

Mitä julkaisen?

Julkaisen eri kanavissa asioita liittyen noihin edellä mainittuihin aiheisiin, eli joko hyviä linkkejä mitä on tullut hakujen tai listojen kautta vastaan tai sitten omia kommentteja tai kokemuksia aiheisiin liittyen. Kanavista eniten julkaisen Twitteriin, koska siellä varsinkin ammattimielessä tulee useimmiten mielenkiintoista keskustelua. Eniten ammattimateriaalia julkaisen tällä hetkellä Twitteriin, tähän blogiin, Snapchatiin ja LinkedIniin. Facebook ja Instagram ovat pääasiassa epämääräiseen fiilistelyn ja huumorijuttuihin, vaikka Facebookissakin tulee joskus ihan mielenkiintoisia ammattikeskusteluja vastaan. En osaa yhtään vielä sanoa minkälaisen roolin esim. Instagram Stories ottaa omalla kohdalla, toki testaan heti.

Taisteluiden valitseminen

En yleensä lähde nettitappeluihin mukaan, enkä jaa suoraan sotaan haastavia juttuja oikeastaan lainkaan. Toki poikkeuksia on mutta pääosin en tappele somessa. Sen sijaan hyvät väittelyt ovat mukavia, jos pysytään asiassa.

Millainen “somepersoona” haluan olla?

Sanotaan että internetissä kuka vaan voi olla mitä vaan. No, en tiedä onko se totta koska ihmisen oma persoona kuitenkin tulee läpi siinä miten hän kommunikoi toisten kanssa. Haluan olla helposti lähestyttävä, maanläheinen ja ainakin joskus kiinnostavia juttuja jakava ihminen, en robotti, muovinen brändi tai etäinen asiantuntija. Keskustelen mielelläni kanavariippumasti kiinnostavista aiheista kaikkien kanssa. En halua käyttää mitään “harmaita” taktiikoita (kts. edellinen postaus) saadakseni seuraajia tai klikkejä, vaan enemmänkin toteuttaa Fugazin (se Minor Threatin jäsenten perustama bändi) tinkimättömän asenteen tyylisesti kaikkea internet-tekemistä.

Minkälainen oma strategiasi on?

Tässä täytekuva, koska internetissä kannattaa käyttää kuvia:

IMG_0011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s