Somen ääretön muutosvauhti ja loputon tylsyys

Kukaan tuskin muistaa enää aikaa ennen Snapchatia ja Periscopea, eli näitä uusia visuaalisen tarinankerronnan välineitä, jotka tulivat vähän isommin ihmisten tietoisuuteen täällä hitaassa pohjolassa viime vuoden keväänä. Jos olisi nukkunut esim. vuoden 2015 helmikuusta tähän päivään, ei tarvitsisi oikeastaan niitä huomioidakaan, sillä Facebook on tällä välin sulauttanut (kuten Star Trekissä) itseensä näiden hittiominaisuudet, eli livelähetykset ja kohta Instaan tulevat tarinat. Näin se käy.

Uskomatonta, eikö! Viime kevät ja syksy meni siinä kun kaikki varhaiset omaksujat huusivat että nyt jokaisen brändin ja asiantuntijan pitää hypätä uusiin välineisiin mukaan, koska jos näin ei tee niin käytännössä kuolee eikä kukaan noteeraa enää koskaan. Moni silti vasta ihmettelee ihan rauhassa että mihin vaikka sitä livelähettämistä voisi käyttää ja tukisiko se omia tavoitteita. Koomista on myös se, että jos ihan oikeasti livelähetyksiä olisi halunnut tehdä, niille on ollut olemassa ihan toimivia välineitä jo vuodesta 2010 ainakin. Mikään ei myöskään ole missään vaiheessa estänyt tekemästä “aitoa ja rosoista” videomateriaalia vaikka ikivanhaan youtubeen tai vaikka FB:een.

Tavoitteellisuus onkin sitten se tylsä osuus, josta tuossa raflaavassa otsikossa (ei lähellekään niin herättelevä otsikko kuin Hanna Takalan uusimmassa, se oli hyvä) puhutaan. Eli, jos organisaatiolla tai asiantuntijalla tai millä tahansa vastaavalla on olemassa joku oma selkeä tavoite, mitä yleensä haluaa saada omista jutuistaan muille kertomisella (viestinnällä siis) aikaan, ei joku yksittäinen suurella kohullakaan saapuva ilmiö ole aina se juttu, mihin on pakko lähteä mukaan.

Iso kysymys on siis: mitä haluat viestinnällä/markkinoinnilla/yms saavuttaa? Tai: Miten haluat kommunikoida sinulle tärkeiden ihmisten (asiakkaiden, sidosryhmien) kanssa, jäykästi ja virallisesti, rennosti ja suoraviivaisesti tai jotain muuta? Pieniä kysymyksiä ovat sitten eri alustojen keskinäiset kahinat ja yksittäisten ominaisuuksien muutokset, niiden murehtiminen kannattaa jättää kaltaisilleni somea hyperaktiivisesti seuraaville alan ihmisille ja keskittyä olennaiseen.

durden

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s