Ihmisen someaktiivisuuden epäpyhä kolminaisuus ja #työntekijälähettilyys

Olen menossa illalla puhumaan Sales Engineering Finland Meetup:iin (pitkä sanayhdistelmä) aiheesta työntekijälähettilyys. Tiedän, aihehan pitää ainakin sanana toki jo unohtaa mutta erilaisten ihmisten someaktiivisuus on silti koko ajan tapetilla. Isoja kysymyksiä ovat: mikä on oikeanlainen tapa olla someaktiivinen? Kuinka usein asiantuntijan pitäisi postata kanaviin materiaalia? Minkälainen on hyväksyttävä someaktiivisuus CDO -roolissa työskentelevälle? Onko sisällöllä merkitystä vai pitääkö vain olla koko ajan esillä?

En edes yritä vastata näihin vaan keskityn siihen mikä mielestäni on oleellista kun mietitään miksi joku yleensä olisi somessa aktiivinen siten että se tukee myös oman yrityksen toimintaa. Saa haastaa!

Kolme näkökulmaa ihmisen someaktiivisuuteen

pablolahettilyys

Minä, minä itse ja mä

Miksi olisin aktiivinen somessa millään lailla jos en saisi siitä itse henkilökohtaisesti jotain? Tosiasia kuitenkin on että kaikki tekeminen on jostain muusta pois eikä aikaa ole rajattomasti, vaan elämä loppuu minuutti minuutilta. Someaktiivisuuden on tarjottava ihmiselle itselleen jotain mielekästä, jotta siihen olisi aitoa sisäistä motivaatiota. Someaktiivisuus voi antaa monenlaisia asioita, tässä satunnaisia esimerkkejä arvoneutraalissa järjestyksessä: oppiminen, riippuvuus, huomionkipeys, verkostoituminen, alan seuraaminen, seuran hakeminen, artistin fanittaminen, työnhaku, henkilöbrändäys, yksinäisyyden pakoilu, hauskanpito, luova ilmaisu jne. Muitakin motivaattoreita varmasti on, osa niistä on sellaisia, joista puhutaan ääneen ja osasta ei mutta sellaista elämä on. Pointtina kuitenkin se että joku henkilökohtainen idea aktiivisuudelle on oltava, muuten se ei kestä.

Minä työntekijänä

Mitä hyötyä someaktiivisuudestani voisi olla minulle työntekijänä? Jos olen aktiivinen, vaikuttaako se jotenkin omiin työolosuhteisiini, työkavereihini ja muuhun yhteisöön? Esimerkkejä positiivisista vaikutuksista voisivat olla: osaamisen näkyville tuominen, työyhteisön avoimuus, muiden helppo lähestyttävyys. Tästä on helppo huomata että riippuu hyvin paljon työyhteisöstä miten koko asiaan suhtaudutaan. Olemme laumaeläimiä ja muiden suhtautuminen someaktiivisuuteen vaikuttaa siihen miten itse haluaa olla aktiivinen. Jos ilmapiiri on luottamukseen perustuva, ongelmia tuskin on, kyräilevästä ympäristöstä on hankalampi ponnistaa.

Minun firmani

Mitä hyötyä työpaikalleni voisi olla someaktiivisuudestani? Toki se riippuu siitä minkälaista aktiivisuus on, mutta ei mennä siihen nyt vaikka se onkin tärkeää. Jos käyttäydyn hyvin ja jaan kiinnostavia juttuja luontevalla tavalla, potentiaalisia hyötyjä työnantajalle on paljon: asiantuntijoiden helppo lähestyttävyys, näkyvyyden kasvu, myynti, työpaikan houkuttelevuuden kasvu ja sitä kautta motivoituneet tulevat työkaverit jne.  Jos mielestäni oman työpaikkani menestyminen on tärkeää, motivoidun olemaan someaktiivinen jos se palvelee muitakin omia tarkoituksiani.

Emme ole koneita

Otin tarkoituksella hyvin itsekkään ja yksilökeskeisen näkökulman aiheeseen, koska meillä kaikilla on omat syymme toimia, emme ole robotteja (vielä). Ja tässä twiitissä tiivistetään asia mielestäni hienosti:

Mitä mieltä olet?

Tämä teksti on epätäydellinen. Kerro oma mielipiteesi vaikka Twitterissa, täällä kommenttikentässä tai vaikka Snapchatissa!

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s