Asiantuntija, paljonko nousee penkistä? #dialogi

Mikä tekee asiantuntijan? Millä perusteella ihmisellä on oikeus kommentoida asiaa? Minkälaisia meriittejä konkreettisesti tarvitaan?

Tällaisia kysymyksiä tulee aina välillä mieleen kun seuraan oman alan keskustelua internetin ihmeellisessä maailmassa. Sosiaalinen media on kehittynyt alkuvuosien kivasta yhteistyöstä kovaksi kilpailuksi asiakkaista, ja se näkyy joskus ilmiönä, jossa asiantuntijat kommentoivat toistensa juttuja rakentavasti tai vähemmän rakentavasti. On ehkä huoli siitä että joku uudempi tekijä viekin leipää omasta pöydästä?

Kenellä sitten on oikeus kirjoittaa, kenellä oikeus kommentointiin? Hieman absurdi kysymys maassa, jossa vallitsee sananvapaus, tiedän, mutta tämä ilmiö on tuttu internetin liikunta-aiheisilta palstoilta. Joskus, kun joku asia herättää erilaisia mielipiteitä, joku kiskaisee esiin klassisen kysymyksen: “no mutta paljonko sulla nousee penkistä?”. Joskus myös maastavetoa on käytetty samassa tarkoituksessa. Tänä päivänä ehkä kysytään Fran -aikaa (Crossfit -treeni)?

Idea on katsoa onko henkilöllä oikeus puhua tai onko sanomisilla painoarvoa, joskus kyseenalaistaa henkilön sanomisia yleisön silmissä. Vähän riippuu foorumista että kuinka paljon sen tuloksen sitten pitäisi olla että kommentilla on arvoa. En usko itse että henkilön omista tuloksista voi AINA päätellä suoraan onko hänellä hyvää näkemystä esim. kokonaisuuksiin, tai pystyykö hän katsomaan asioita omien onnistumistensa ulkopuolelta.

Sosiaalisessa mediassa toki on helppoa katsella toisten julkisia profiileita ja vetää niistä johtopäätöksiä. Esim. jos kouluttaa Twitterin henkilökohtaista käyttöä, on uskottavaa että on itse tehnyt siellä edes jotain. En silti ole varma että onko vaikka hyvin suuri seuraajamäärä välttämättä pakollinen siihen että pystyy kommentoimaan aihetta uskottavasti.

Ehkä joskus jopa täysin ulkopuolinen osaa esittää sellaisia kysymyksiä, joita somekuplassa elävät eivät edes uskalla miettiä. Esim. entäs jos koko someaktiivisuuden merkitys on vain korkeintaan marginaalinen liiketoiminnalle? Entä jos henkilöbrändin voimakas rakentaminen onkin este kaupankäynnille?

Mitä mieltä sinä olet? Pitääkö näkemysten esittäjällä olla esittää meriittejä, jotta voi sanoa asiansa? Minkälaisia niiden pitää olla? Miten uusi tekijä pääsee mukaan keskusteluun?

 

Advertisements

7 thoughts on “Asiantuntija, paljonko nousee penkistä? #dialogi

  1. Hyvä kirjoitus, kiitos. Minä en kaipaa somessa keskustellessani toisilta meriittejä vaan järkeviä, perusteltuja näkemyksiä. Erittäin hyviä ideoita ja ajatuksia tulee myös oman bisnes/markkinointikuplan ulkopuolelta. Ehkä tässä on tosiaan vähän sama kuin siinä, miten uusi työntekijä näkee asiat eri tavalla ja koko firma hyötyy jos uusikin tekijä vain saa äänensä kuuluviin.

    Olen aktivoitunut itse twitterissä hiljattain ja pyrin seuraamaan&osallistumaan etenkin markkinointia, myyntiä ja somea liippaaviin keskusteluihin. En ole kokenut tässä muuta haastetta “päästä mukaan” kuin oman ajankäyttöni. Kun en ole koko ajan online, monet keskustelut on käyty siinä vaiheessa kun ehdin niitä kurkkaamaan. 🙂

  2. Perimmäisiä kysymyksiä Marko! Tottahan nimittäin on, ettei luulo ole tiedon väärti ja liian moni luulee tietävänsä eikä tiedä luulevansa. Tutkimuspuolella tämä on näyttäytynyt paljon mutu-tiedon lisääntymisenä ja asiantuntijuuden väheksymisenä. Henkilökohtaisesti arvostan kaikenlaisia näkemyksiä, jos ne on tarpeeksi hyvin perusteltu. Joskus ne saattavat kyseenalaistaa omaa kuplaantuneisuutta ja tarjota uusia ideoita, joskus ne vain pönkittävät jo olemassa olevaa tietoa.

    1. Tuo on mielenkiintoista, samaan aikaan ikäänkuin asiantuntijoita kaivataan ja toisaalta sellaisiksi jo päässeitä väheksytään liiallisen asiantuntijuuden takia. Ainakin ruokakeskustelussa tällaista välillä näkee 🙂

  3. Mistä kumpuaa tämä ihmisen hillitön tarve kontrolloida, väheksyä, mitätöidä, alistaa? Ihan vaan evoluutiota? Rotat ja hukkuva laiva? Napoleon…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s