Tiedätkö toimiiko henkilöbrändisi vai onko se Mr Hyde?

Kuvittelin että kaikki tietävät mitä teen työkseni, koska en ole sitä mitenkään piilotellut eri kanavissa. Eli olen sosiaalisen median kouluttaja ja konsultti, töissä Someco Oy:ssä. Koulutan pääasiassa asiantuntija -tyyppisiä henkilöitä, johtoa, viestinnän asiantuntijoita, HR-ihmisiä, B2B -tyyppisissä yrityksissä, aiheet vaihtelevat: työntekijälähettilyys, asiantuntijan some-hyödyntäminen, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Periscope, sisäinen some yms.

Luulo ei ole tiedon väärti

Aika selkeää, luulin. No, luin Suvi Uskin mielenkiintoisesta materiaalista, jossa otetaan esille käsite profiilityö. Eli se kaikki tietoinen ja tiedostamaton tekeminen, jolla vaikutamme siihen miltä vaikutamme sosiaalisen median kautta. Ne pienet valinnat, julkaisenko tätä, miksi en julkaisisi tätä, voiko tätä sanoa jne. Alla linkki lisätietoihin tästä.

Mietin jutun perusteella että kyllä, teen tuollaista valintaa koko ajan ja olen tietoisesti jo kauan sitten rajannut tietyt aiheet somen ulkopuolelle. En ole piilotellut työrooliani tai sidoksiani vaan kertonut niistä avoimesti vaikka en mitenkään korostaen.

Henkilöbrändi testiin

Päätin tehdä testin. Pyysin ihmisiä Twitterin kautta kommentoimaan minkälainen mielikuva ihmisillä on Twitterin ja tämän blogin perusteella työstäni. Kuvittelin että kaikki sanovat tuon mitä itse ekassa kappaleessa listasin. EI. Tuli kaikenlaista, muutama hassunhauska vitsailukin mutta asiallistenkin juttujen perusteella kuva työstäni ei ollut mitenkään kristallinkirkas. Toki moni tiesi että teen somen parissa jotain mutta hirveän tarkalle tasolle ei päästy.

Siispä mietin nyt kuumeisesti sitä että miten kirkastaisin tuota kulmaa, sillä on ihan tärkeää että olen työroolissa myös saavutettavissa somen kautta kätevästi. En halua kuitenkaan runnoa kenenkään kurkusta alas pelkkää työhön liittyvää materiaalia, koska en itsekään jaksa pelkkää sellaisia seurata.

Oletko sinä testannut omaa henkilöbrändiäsi? Onko se muiden silmissä sellainen kuin olet kuvitellut?

P.S. Suklaa-aihe nousi esille joissakin kommenteissa, sekä ihmeteltiin Fazerin hehkuttamista. Minulla ei ole mitään kytköstä Fazeriin ammatillisessa/rahallisessa mielessä, kyse on laajemmasta jutusta, josta kirjoittelin aikaisemmin.

“Sosiaalisessa mediassa on vaikeaa olla aito” -juttu Helsinki.fi -sivustolla:

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/sosiaalisessa-mediassa-on-vaikea-olla-aito

durden

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s