Mahtavat tissit vie ja Uber tuo, oletko aina joukkoistanut väärin?

Joukkoistin eilen mikroblogipalvelu Twitterissa blogipostauksen otsikkoa. Ei mitenkään yllättävää että sekä mahtavat tissit että Uber olivat ensimmäisten ehdotusten joukossa. Väärin tekemisen maininta tuli myös aika nopeasti. Yleisesti ottaen ehdotuksia tuli paljon siitäkin huolimatta että joukkoistin väärin. Suurta osaa ehdotuksia leimasi vahva sarkasmi ja/tai ironia mutta se kertoo ehkä enemmän myös siitä miten joukkoistin.

Näin joukkoistat väärin, eli jos teet näin niin älä tee niin enää:

  • kysy liian lavea kysymys, esim. blogipostauksen otsikko ilman aihetta tai muuta kontekstia
  • älä kohdista kysymystä kenellekään erityisesti
  • tee joukkoistaminen laiskasti roiskaisemalla kysymys yhteen palveluun
  • älä mieti yhtään ajankohtaa milloin kysyt kysymyksen
  • älä vastaa ehdotuksiin mitään edes kiittämällä
  • älä kerää ehdotuksia mitenkään järjestelmällisesti talteen

Joukkoistaminen ei olekaan niin helppoa kuin luulisi! Ei se silti ole kuollut vaikka tässä esimerkissä sainkin enimmäkseen kieli poskella tehtyjä ehdotuksia.

Miten sitten joukkoistaa oikein, tai edes paremmin?

  • mieti kysymys tai kysymykset etukäteen – tee ne siihen sävyyn kun toivot vastauksien olevan
  • mieti toiminnan ajankohta – milloin kohderyhmäsi on linjoilla
  • edelliseen liittyen mieti kohderyhmäsi, keneltä haluat kysellä?
  • toteuta kyselyt niissä kanavissa, joissa kohderyhmäsi on
  • kerää kaikki talteen järjestelmällisesti
  • kiitä osallistumisesta jokaista vastaajaa edes jollain tavalla, mielellään myös jatkokehitä ideoita heti jos se sopii aiheeseen
  • aseta joku aikaraja tekemiselle, milloin toivot vastauksia ja milloin aiot tehdä niistä yhteenvedon

Yhteenveto ja johtopäätökset saamistani vastauksistani eiliseen kyselyyn:

  • mahtavat tissit – seksi myy ja kiinnostaa, tosin pääosin naisia esineellistävä ja heidän ruumiinosistaan keskusteleva sisältö, ja jopa tosi ala-arvoinen seksiin liittyvä huumori yhä etenevässä määrin kuten Jussi Pullinen hienosti hesariin kirjoitti
  • kliseiset aiheet ja lauseet kuten Uber – kuten Aittamäki eilen sanoi, monen bisneskirjan opit voisi tiivistää bloggaukseen tai pariin, kuten Sinekin Start With Why. Moni on myös aika kyllästynyt jatkuvasti viljeltäviin bisneskliseisiin kuten “uskalla Uberoida digitalisaatiosi koska intohimo on tärkeää”
  • väärin tekemisen listat ovat mielestäni yksi ärsyttävin otsikoinnin muoto, ja niiden sisältämät normittavat piiloviestit usein vastenmielisiä
  • joukkoistaminen sinänsä onnistuu edelleen mutta jos haluaa vielä laadukkaampia vastauksia kuin itse sain, kannattaa panostaa

Kuva ei liity tapaukseen.

IMG_2484

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s