Ihmisyyden tyhjyys eli asiantuntija somessa ei ole linkkikone

Asiantuntijaksi profiloituminen sosiaalisessa mediassa ei ole rakettitiedettä vaan se on PowerPoint Smart Art -tason suoraviivaista toimintaa. Oleellista on että tekeminen lähtee henkilön omista lähtökohdista ja tavoitteista, asiantuntemus kyllä näkyy läpi jos sitä on.

Sanotaan että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten, ja määrämittarit ovatkin mielestäni huonoja keinoja tarkastella asiantuntijan sometekemistä. Palvelut perustuvat sille, että niissä näytetään henkilöille egomittareita (seuraajien, tykkääjien, kommentoijien määrät) mutta ei vaikkapa sitä että lukiko joku tärkeä henkilö jonkun oman julkaisun ja oppi siitä jotain.

Piirsin PowerPointin Smart Art -toiminnolla kaavion, josta näkee kätevästi mistä kaikki mielestäni lähtee.

Screen Shot 2016-03-07 at 07.43.55

Asiantuntemus ja tavoitteet

Ensimmäinen lähtökohta, joka kulkee kaiken tekemisen läpi on tietysti se asiantuntemus. On asia, joka tunnetaan. Siihen liittyy toisena tärkeänä asiana tavoitteet. Mitä minä haluan saada maailmassa aikaan? Ovatko nämä tavoitteet jollain tavalla yhteydessä edustamani organisaation tavoitteisiin? Jos vastaus tähän viimeisimpään kysymykseen on kyllä, silloin ns. työntekijälähettiläänä toimiminen on helppoa ja luontevaa.

Teemat ja kanavat

Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, voi miettiä tarkemmalla tasolla että mihin teemoihin haluaa omassa toiminnassaan sosiaalisessa mediassa keskittyä. Aika on rajallista eikä kaikkea vaan voi tehdä, valikoiminen auttaa keskittymään oleelliseen. Kun teemat ja/tai aiheet ovat selvillä, on aika miettiä kanavia, joissa näiden teemojen käsittely on luontevinta ja toisaalta mistä omat sidosryhmät löytyvät parhaiten. Jos kokee luontevimmaksi Snapchatin mutta yleisö on Twitterissa, jonkinlainen valintatilanne on edessä.

Toiminta

Kaiken tämän pohtimisen jälkeen jää jäljelle käytännön toiminta ja teknisten välineiden haltuunotto. Profiileihin kannattaa kirjoittaa se mitä asioita edustaa ja mitä tavoittelee, jotta muut osaavat suhtautua. Sitten omat tärkeät aiheet aktiiviseen seurantaan ja mukaan keskusteluun ja sisällöntuotantoon, oman rytmin mukaisesti.

Oma ääni

Toiminnassa oleellisena asiana on oma ääni ja oma tapa tehdä asioita. Ei ole ihmiselle mielekästä robottimaisesti kopioida muiden tekemisiä, vaikkakin omien esikuvien mallien kautta voi päästä alkuun. Joillekin sopii se että on itse keskiössä, toisille se että tulee esille asian kautta. Joku tykkää huumorista, toinen ei halua vitsailla. Kannattaa kokeilla erilaisia lähestymisiä, jotta oman äänen käyttö selviää. Persoona saa näkyä, sillä robotteja harva haluaa seurata. Mieti ketkä asiantuntijat ovat somessa sellaisia, joihin on helppo samaistua tai joita on helppo lähestyä ja mieti miksi näin on? Aina numeroilla mitattuna suosituin ei ole se paras malli, ja varsinkaan ns. rokkitähtityylisten tekijöiden ääntä ei kannata matkia suoraan.

Ihmisyyden tyhjyys

Huomasitte että en käsitellyt tyhjiä tynnyreitä asiantuntijoiden kohdalla vielä. Miksi? Siksi että kun ihminen tietää mitä tavoittelee ja tuntee asiansa tai missionsa, ei hän ole tyhjä tynnyri, joka vain suoltaa robottimaisesti linkkejä eri palveluihin. Asiantuntija ei pelkää sitä että häntä ei huomattaisi, hän ei kärsi siitä jos joka ikinen twiitti ei saa useaa retwiittausta. Hän luottaa itseensä ja on tukevasti olemassa ilman someakin.

Somea saatetaan pitää pinnallisena ja sielun tyhjyyttä kuvastavana tapana kerjätä epätoivoisesti huomiota, mutta kyse ei ole somen ominaisuudesta vaan ihmisen omasta hädästä, jota henkilön somenkäyttö vain heijastelee. Siksi on mielestäni tärkeää miettiä omat motiivinsa tarkkaan ja tehdä ne itselleen selväksi, jotta voi olla ylpeä siitä miten ja mitä edustaa.

Advertisements

One thought on “Ihmisyyden tyhjyys eli asiantuntija somessa ei ole linkkikone

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s