#brändisuhde eli kuinka lakkasin murehtimasta ja rakastuin Fazeriin #snapchatfi #somefi

Rakas kollegani Jani Lilja bloggasi Snapchatista, ja irrotan sieltä nyt yhden ajatuksen mielivaltaisesti pois kontekstistaan, jotta saan sen tukemaan tämän bloggauksen pointtia, eli sitä miten monimutkainen, kontrolloimaton ja kummallinen suhde brändiin voi ihmisellä olla.

Miksi siis ensinnäkin Snapchatissa, tuossa ristiriitaisia tunteita monissa herättävässä palvelussa, sydänten voittaminen on hyvin hankalaa tällä hetkellä:

“Siihen on syynsä, miksi Suomessakin monet yritykset ovat lähteneet Snapchatiin kokeilemaan siipiään. Monien nuorten sydämet odottavat valloittamista ja onhan siellä kourallinen varttuneempaakin väkeä. Suomalaisilla yrityksillä valloittaminen on asteen hankalampaa, sillä käytössä ei ole tuota rahalla ostettavaa näkyvyyttä, joten sisältöä joudutaan tuottamaan suoraan julkaistavaksi ja täten kilpailemaan muiden Snapchat-käyttäjien tuottaman sisällön kanssa.”

Tässä vielä visuaalinen kuvaus asiasta:

Screen Shot 2016-01-31 at 12.46.17

Tuo on siis palvelua tuntemattomille kuvaus sen käyttöliittymästä, jossa on niiden tilattujen käyttäjien tai tahojen kanavat listattuna siinä järjestyksessä, kuka on sattunut viimeiseksi julkaisemaan jotain My Story:ssään. Eli näkyvillä on vain pieni pallero, jonka sisältö perustuu johonkin hyvin epäselvään kuvaan jonkun videon tai kuvan ruudusta, josta ei saa mitään selvää, ja sen vieressä on käyttäjänimi. Olen listannut tähän käyttäjänimen sijaan sen suhteen, joka käyttäjällä voi olla kyseisiin lähettäjiin.

Mikä tuosta tulee mieleen? Vanhanaikainen TV (jonnet ei muista), jossa oli vain kanavapainikkeet. Siitä sitten valittiin aina se kanava, jota haluttiin katsoa ja katsottiin mitä sillä oli tarjottavana. Nyt vain tilanne on se, että kanavia on valittavina loputtomasti ja aikaa on hyvin rajallisesti. Niinpä tuosta Snapchatin valikoimasta tulee hyvin rankasti priorisoitua ensinnäkin en kanavat, joita päivittäin katselee, ja niistäkin tulee hypittyä yli sellaisen sisällön, joka ei puhuttele tai kiinnosta.

Oleellista on siis se, minkälainen suhde käyttäjällä on noihin palleroihin.

Miten Fazer liittyy tähän? It’s complicated

Jos olet lukenut tähän asti, mietit varmastikin että taasko se Marko teki tuollaisen klikkiprostituutio-otsikoinnin? Ei tällä kertaa, sillä Fazer tulee kuvaan esimerkkinä sotkuisesta brändisuhteesta.

Moni, joka minut tuntee, livenä tai netin kautta, tietää että pidän Fazerin suklaasta, erityisesti Sinisestä, Keltareunasta sekä Pätkiksestä. Otan suklaalevyistä kuvia eri palveluihin (myös Snapchattiin) ja hehkutan miten kivaa niiden syöminen on. Miksi ihmeessä? Maksaako Fazer minulle? Ei maksa ja hyvä niin.

Minulla on siis pitkä ja monimutkainen suhde Fazeriin, josta tässä hieman avausta. Viimeiset 10 vuotta suhteeni on ollut suhteellisen intensiivinen ja näkyvä. Ensinnäkin Fazer on aina ollut olemassa mutta tämä ei ole mitenkään erityistä, tuttua monelle Suomessa asuvalle.

Pelastus kriisin keskelle

Kolme syytä miksi juuri Fazer, ja miksi heidän tekemänsä sisältö ei juurikaan vaikuta enää siihen fanitanko suklaata vai en: 10 vuotta sitten perhettämme kohtasi vakava kriisi, jonka yksityiskohtiin en tässä mene mutta lyhyesti kyseessä oli 50% perheemme henki hiuskarvan varassa sekä piiiitkä ja tuskallinen kuntoutusprosessi, jossa elin mukana. Tämän kriisin yhteydessä jossain vaiheessa tavakseni tuli hakea hieman helpotusta tiukkaan tilanteeseen ja brändin tuttuuden takia tartuin Fazeriin. To take the edge off niinkuin osuvasti ulkomaan kielellä sanotaan. Pienten lasten isänä ajattelin että tämä on vähiten haitallisin keino hieman relata.

Urheiluhistoria ja Karl Fazer

Toinen tekijä suhteen säilyvyyden kannalta akuutin kriisin mentyä ohi oli, kummallista kyllä, urheilu ja hyvinvointi. Harrastin jo 10 vuotta sitten kahvakuulaurheilua, jonka aktiivinen lähettiläs olin sosiaalisenkin median kautta. Fyysisessä maailmassa kilpailin lajissa ja olin ensimmäinen suomalainen arvokisaedustaja MM-kisoissa Latviassa vuonna 2006. Fazer liittyy tähän siten että jokunen hetki kisakokemusten ja aktiivisen lajitoiminnan alun jälkeen opin historiankirjoista (Painonnostoliiton juhlajulkaisu) että Karl Fazer oli myös ollut kahvakuulaurheilija ja voittanut jonkun kilpailun Pietarissa 1800 -luvun lopulla!

Eli, tämä aikansa renessanssimies oli monen muun toimensa lisäksi harrastanut itselleni rakasta lajia ja sitten ruvennut myöhemmin makeistehtailijaksi. Oli siis aika luontevaa vieda tuotteen fanittaminen seuraavalle tasolle. Tein Karl Fazerin ennätykseen perustuen oman kahvakuulahaasteen, joka on edelleen voimassa, ja tunnelmoin suklaan syömisellä treeniblogin kautta ja tietty kisoissa palautuksen osana. Tästä tuli lajipiireissä sisäpiirin vitsi ja monilta alkoi löytyä suklaalevyjä kisakasseista rutiininomaisesti, ja löytyy yhä edelleen. Tämä tuskin on heilauttanut myyntilukuja hirveästi pienen lajin ollessa kyseessä mutta joka tapauksessa lajin intohimoisimmat harrastajat tuntevat brändin yhteyden lajihistoriaan, mikä on mielestäni ihan huippu juttu jo ihan yleissivistyksen takia.

Ruokavaliofanaattisuuden kääntöpuoli

Kolmas juttu liittyy myöskin urheiluun ja hyvinvointiin mutta internetmäisen ironian kautta. Fazerin ja kahvakuulaurheilun yhdistäminen on hauskaa tietysti siksi, että urheilu nähdään monesti askeettisena elämänä, jossa eletään salilla 28 tuntia vuorokaudessa pahvilaatikossa nukkuen yhdessä valmentajan kanssa. Suklaan syöminen taas yhdistetään vahvasti herkän ihmisen tunnesyömiseen ja hedonistiseen nautintoon, jopa seksuaalisuuteen. Kuulemma Casanovallakin oli aina suklaata mukana valloitusretkillään. Sinänsä tämä ei vielä riitä, sillä yleinen ironia ei ole niin hauskaa, että sen pohjalta jaksaisi montakaan vuotta tunnelmoida, eli tässäkin on henkilökohtainen elementti.

Olin ennen kahvakuulaurheiluaikaa hyvin aktiivinen ja innokas thainyrkkeilijä muutamien vuosien ajan, ottelin ja treenasin fanaattisesti. Koska kyseessä on painoluokkalaji, toimintaan kuului oleellisena osana painonpudotus ja ruokavalion tiukka seuranta. Olin opetellut ruokavalioasioita kovasti ja saanut onnistumisen kokemuksia sekä ottelemisessa että painon pudottamisessa, ja elin onneksi ajallisesti lyhyen mutta sitäkin intensiivisemmän kauden ärsyttävän fanaattisena ruokavaliotiukkiksena. Tuijotin jokaista ruoka-ainetta potentiaalisena vihollisena, ja tiesin kaikkien ruokien makrojakaumat ja niin edelleen. Ortoreksia anyone? Väittelin perunan ominaisuuksista työkaverieni kanssa ja netissä väänsin jotain vastaavaa. Toisin sanoen olin helvetin ärsyttävä treenilähettiläs, jollaisia en itse jaksa enää juuri ollenkaan kuunnella. Ymmärrän heitä kuitenkin, sillä kun ajattelee olevansa täysin oikeassa ja on löytänyt jotain toimivaa, voi helposti mennä vähän yli.

Sittemin Fazerin hehkuttaminen on siis ollut itseironista naureskelua omalle tiukkistaustalle sekä ihan vaan puhdasta elämästä nauttimista, sillä onhan Sininen ja Pätkis vaan pirun hyvää ja elämässä pitää olla muutakin kuin ryppyotsainen suorittaminen!

Brändisuhde rakentuu monista osista

Juttu on pitkä ja sen pointti on se, että suhde johonkin brändiin voi olla hirvittävän monimutkainen ja henkilökohtainen. Siihen voi vaikuttaa varmastikin hyvällä sisällöntuotannolla eri kanavissa mutta en esimerkiksi keksi mitään sellaista, jolla Marabou pääsisi minun ja Fazerin väliin yhteisen historiamme takia. Ehkä jos Antti Holma, Chuck Palahniuk ja Bret Easton Ellis alkaisivat pitää Maraboun sponssaamaa kirjapiiriä vaikka nyt sitten Snapchatissa, alkaisin aivan varmasti seuraamaan ja ehkä siitä voisi seurata jokusen levyn ostokin?

Snapchatin kaltaisen potentiaalisesti intiimin kanavan mahdollisuuden ovat mielestäni nimenomaan samaistuvuudessa. Miten sieltä voisi tuoda brändiä esille niin, että siinä on tartuntapintaa pitkällä aikajaksolla?

Siinä kaikille miettimistä, otetaan sillä välin hieman suklaata!

 

IMG_0116

 

Linkki Janin blogiin:

http://janililja.com/blog/2016/01/31/bloggasin-snapchatista/

Advertisements

One thought on “#brändisuhde eli kuinka lakkasin murehtimasta ja rakastuin Fazeriin #snapchatfi #somefi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s