Social selling – ei vain alusvaatetontuille?

Social Selling -toiminnan mittaaminen herätti hyvää keskustelua Twitterissa. Aiheellisen kysymyksen heitti ilmoille Iiro Junnila, eli miten social selling -toimintaa voisi mitata. Sillä ei kai kukaan huvikseen somessa pöhise, JOS sillä tekemisellä tavoitellaan lisää myyntiä.

Monia mittareita heitettiin ilmoille, kuten esim:

  • liiden määrä ja reitti (eli onko pöhisemisen ja läsnäolon aikana tullut lisää liidejä tai selkeästi uusista paikoista)
  • myynti (no tietysti!)
  • verkostojen kasvun / aktiivisuuden vaikutus ylläoleviin jollain aikavälillä

Petteri Parkkisenniemi tiivisti yhden tavan todeta asia:

 

Pääasia varmasti on se, että toiminnan voidaan todeta olevan hyödyllistä jollain aikavälillä, muuten sitä on turha tehdä. Siis edellyttäen että myynnin lisääminen olisi yksi someläsnäolon tavoite. Voihan sitä olla somessa läsnä täysin vailla tavoitteita ja silti olla myyntihommissa, ja kuka tietää jos joku aktiivisuus silti joskus johtaa sellaiseen kauppaan, jota ei muuten olisi tullut. Silti, tällainen “säkällä heittely” ei varmastikaan ole sellainen argumentti, jolla kannattaa yrittää vaikka omaan työhön neuvotella lisää someresurssia, jos sellaisessa tilanteessa sattuu olemaan.

Toivotaan siis että sosiaalinen myynti saa kohtaan kaksi hyviä ja konkreettisia tapoja todentaa toiminnan hyödyt. Tämä siis klassinen “alusvaatetonttu” -malli:

  1. harjoitetaan someläsnäoloa
  2. lisää myyntiä

 

Someläsnäoloa on toki monenlaista. Voisi esim. kuvitella että “kännissä ja läpällä” heitetyt äärimmäisen loukkaavat sisällöt eivät lisäisi myyntiä ihan hirveästi? Toisaalta varmaan riippuu siitäkin että mitä ollaan myymässä ja kenelle.

Heittele mielipiteitäsi: Miten todeta että millainen ja minkä laajuinen someläsnäolo vaikuttaa positiivisesti myyntiin? Voiko someläsnäolo haitata myyntiä?

IMG_0005

Sosiaalisen myyjän salkku (ei liity suoraan tapaukseen)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s