Sosiaalinen media lautapelinä #somefi

Loman kohokohtia oli se kun oli aikaa pelata lasten kanssa lautapelejä. Näiden pohjalta piirtelin sosiaalisen median pelilautoja, ensimmäinen kuvastaa Wanhaa maailmaa ja toinen vähän Uudempaa. Mitä mieltä olet peleistä? Mitä sääntöjä ja vinkkejä lisäisit pelaajille ja organisaatioille?

Wanha pelilauta

Screen Shot 2016-01-03 at 12.22.22

 

Pelin idea:

Pelaaja eli ns. ihminen yrittää päästä omiin tavoitteisiinsa ja kulkea samalla pelilaudan läpi. Matkan varrella hän vaeltelee tyhjässä maastossa, vierailee välillä organisaatioiden luona, harrastaa erilaisia asioita kuten opiskelua, työtä ja muuta elämää yhdessä muiden pelaajien kanssa. Välillä hän vilkaisee mediaa, törmää ilmoituksiin sekä mainoksiin ja saattaa näiden pohjalta tehdä ostopäätöksiä, jos ne sopivat hänen sen hetkiseen elämäntilanteeseensa ja tarpeisiinsa.

Pelilaudan organisaatiot ja yrittäjät pyrkivät vaikuttamaan pelaajaan siten että hän ostaisi juuri näiltä palveluita. Sitä varten on käytössä rajalliset mediatilat, ja on myös riskeerattava paljon koska pelaaja ei välttämättä huomaa ilmoituksia jos sattuu olemaan ihan muualla silloin kun ne ovat medioissa näkyvillä. Näkyvyyteen vaikuttaa myös budjetti ja minkälaisen vaikutelman pelaajaan onnistuu tekemään kun hän tulee fyysisesti vierailulle. Toisaalta jos ajoituksessa onnistuu, pelaaja on “ansassa” koska hänellä ei ole oikeastaan näkyvyyttä muihin palveluihin.

Iso haaste on siis se, pystytäänkö tarjoamaan pelaajalle sellaisia palveluksia, joista hän on kiinnostunut silloin kun häneen onnistutaan törmäämään.

Uusi pelilauta

Screen Shot 2016-01-03 at 12.23.15

Pelin idea:

Peli on hyvin samankaltainen kuin vanhempi, kuitenkin muutaman perusasian erot tekevät siitä monipuolisemman. Pelaaja vaeltelee elämänsä läpi seikkaillen erilaisten ihmisten kanssa, opiskellen, työskennellen ja/tai muuta elämää viettäen. Oleellisena poikkeuksena Wanhaan peliin pelaajalla on käytössään maaginen Mobiililaite, jonka eri sovellusten kautta hän pystyy hahmottamaan maailmaa monipuolisesti joka ikinen hetki. Hänellä on kaikki maailman tieto parin pyyhkäisyn päässä, joten aina kun hänelle tulee joku tarve, hän voi vilkaista laitteestaan minkälaista tarjontaa maailmassa on tarjolla, ja mistä/miten sen saa itselleen nopeasti.

Organisaatiot ja yrittäjät ovat siis pelaajan saatavilla koko ajan, ja voivat yrittää vaikuttaa häneen monella tavalla ihan missä vaiheessa tahansa pelaajan taivalta. On mahdollista tehdä erilaisia kampanjoita, jotka saattavat nostaa omaa sisältöä milloin tahansa pelaajan Mobiililaitteeseen, halusi hän sitä tai ei. On myös mahdollista Olla Avulias, eli olla ikäänkuin ihminen ihmiselle eri palveluiden välityksellä, jolloin pelaajalle voi tulla positiivinen kuva Organisaatiosta, vaikka ei juuri sillä hetkellä olisikaan kiinnostunut sen palveluista. Toki tässäkin tapauksessa on tärkeää hyvin selkeästi kertoa mitä palveluita tarjoaa, sillä muuten niitä ei pelaaja osaa kysyäkään.

Oleellinen ero peleissä on siis se että pelaaja valitsee mitä mediaa milloinkin katselee, jos katselee. Hänen ei tarvitse mennä välttämättä kyläilemään Organisaatioiden ja Yrittäjien luona mutta voi tehdä niin halutessaan, jolloin Ensivaikutelma on hyvin tärkeä, kuten Wanhassakin pelissä. Toisaalta, vaikka vaikutelma, erilaiset kampanjat ja tapahtumat olisivat pelaajan mielestä äärimmäisen kivoja, hän ei silti ole välttämättä kiinnostunut juuri sillä hetkellä ostamaan palveluita mutta Organisaation Maine, Lähestyttävyys ja sellaiset asiat saattavat kasvaa.

Tärkeää Uudessa pelissä on, ettei sorru Piiloutumiseen, koska silloin pelaaja ei voi Mobiililaitteellaan saada tietää että koko Organisaatiota on olemassa! On myös vaarallista sortua Kanavauskovaisuuteen, jolloin muissa kanavissa olevat Pelaajat luulevat Organisaation olevan Piilossa, vaikka se olisikin satsannut näkyvyyteen ainoastaan jossain uudessa trendikanavassa. Samoin käy niille, jotka tekevät pelkkiä hetkittäisiä Kampanjoita.

Haaste on siis Organisaatioille siinä, että onnistuu olemaan Läsnä ja Tavoitettavissa sekä Wanhan että Uuden pelin mahdollisuuksien kautta, sillä Pelaaja voi milloin tahansa tulla kurkkimaan tekemisiä eri palveluiden kautta Mobiililaitteellaan. On tärkeää muistaa (pätee sekä Wanhaan että Uuteen peliin) että pelaajaa ei lähtökohtaisesti kiinnosta organisaatiot vaan muut ihmiset sekä hänen omat tavoitteensa ja unelmansa.

Pakollinen Raised Fist -video:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s