Scott Adams voisi sanoa näin sosiaalisesta liiketoiminnasta?

Sosiaalinen liiketoiminta ja sosiaalinen yritys? Mistä ihmeestä on kysymys? Kivalta kuullostavia termejä mutta onko niillä oikeasti mitään merkitystä? Jos Scott Adams kirjoittaisi tätä postausta, hän sanoisi ehkä jotain tämän tyylistä (koska hän on sanonut että ei ole mahdollista olla liian kyyninen):

Liiketoiminta: tarkoitus olisi saada rahaa, mielellään ainakin saman verran tai tosi mielellään enemmän kuin aikaisemmin. Jos “sosiaalinen” toiminta eli tässä kontekstissa sosiaalisessa mediassa aktivoituminen jollain tavalla edistää tätä tarkoitusta, sitä kannattaa tehdä. Muuten se on vain puuhastelua. Oleellinen kysymys siis on: tuleeko rahaa enemmän vai ei? Vaikuttavatko tekemisemme sosiaalisessa mediassa rahan tulemiseen välittömästi tai välillisesti?

Esim. jos meillä on työntekijälähettiläitä tai sosiaalisia myyjiä tai mitä tahansa henkilöitä vapaalla jalalla ilman kontrollia ja täysin luottamukseen perustuen sosiaalisessa mediassa olemassa mukavia ja läsnä ja auttamassa kohderyhmiämme tai keitä tahansa nasevilla, hauskoilla, oivaltavilla ja ei-missään-tapauksessa-myyvillä-paitsi-kivasti-vihjaten sisällöillä, lisääntyykö myynti ja kuinka paljon? Houkutteleeko sosiaalinen sokerikuorrutus tarpeeksi ihmisiä ihan vaan hengailemaan hyvällä fiiliksellä sisältöjemme ääreen ja puolihuolimattomasti ostamaan palveluitamme?

Toinen kysymys: onko tällainen avoimuus ja kannustavuus sellaista, joka edistää työntekijöidemme työhyvinvointia, joka johtaa parempaan työn laatuun, sitä kautta asiakastyytyväisyyden kasvuun, lisännyt myyntiämme vai ei?

Kolmas kysymys: jos myyntimme ei kasvakaan kaiken tämän tekemisen seurauksena, mitä sitten? Onko mahdollista olla vanhanaikaisesti sulkeutunut yritys ja silti selvitä, vai onko avoimuuden lisääntyminen yksinkertaisesti ajan  henki, jossa on oltava mukana oli siitä hyötyä tai ei? Jos näin on, lisääkö se avoimuuden luontevuutta vai laskeeko sitä. Ja mikä tärkeintä, onko aitoudella ja luontevuudella mitään merkitystä myynnin kannalta?

Neljäs kysymys: Entä jos meille ei riitäkään kivoja somestaroja epämainostamaan tuotteitamme omissa kanavissaan sillai natiivimainontamaisesti, eli mainostaen mutta ei oikeasti mainostaen vaan niin että IHAN OIKEASTI MÄ TYKKÄÄN TÄSTÄ TUOTTEESTA. Tai entäs jos meidän toimarimme on ihan surkea kirjoittaja, hirveä esiintymään videolla mutta oikeasti tosi hyvä johtaja kahden kesken?

Kerro ihmeessä omat näkemyksesi tästä. Ihan oikeasti kiinnostaa. Ei vain siksi että saisin klikkauksia tähän blogiin.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s