Miksi kaikki eivät käytä tätä uutta maailman parasta palvelua? #somefi

Ennustaminen on vaikeaa. Kukaan ei oikeasti tiedä mistä palvelusta tulee isojen massojen hitti, tai mistä palvelusta tulee olemaan jotain merkittävää hyötyä ennen kuin tarpeeksi ihmisiä on mukana.

Usein kun joku uusi palvelu ilmestyy, eri puolelta aletaan huutaa kilpaa “NYT KAIKKIEN IHMISTEN JA ORGANISAATIOIDEN PITÄÄ TEHDÄ TÄTÄ!!”. Ja silti, jos katsotaan hieman taaksepäin tai zoomataan ulospäin niin huomataan että nyt vasta todella hyödynnetään jo aika vanhoja palveluita.

Joku kysyy: “mistä sitten tietää mihin kannattaa panostaa?”. Itse ajattelisin että kaikkien pitäisi varata jonkin verran aikaa ja resursseja siihen, että kokeilee ja tutkii uusia mielenkiintoisia palveluita. Se auttaa tekemään valistuneita päätöksiä tarpeen mukaan, kun tietää miten joku asia oikeasti toimii eikä tarvitse arvailla.

Tässä vielä kaksi kivaa käppyrää wikipediasta, jotka selvittävät tätä meidän yhteistä huutokuoroamme.

Tässä ensin innovaatioiden tihkumisen kaavio, se miten me jakaannumme asioiden omaksumisessa. Innovaattorit ovat niitä, jotka samantien tarttuvat uusiin asioihin ja huutelevat hitaammille “miksette jo käytä Blabia, sehän mullistaa kaiken!” Myöhemmin mukaan tulevat huutavat takaisin: “taasko te möykkäätte jostain uudesta, tämä on kuultu jo ennenkin, me odotamme mitä tuosta tulee ennen kuin käytämme siihen aikaa!”

https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

Toinen käppyrä selittää sen, miten asioihin ajan myötä suhtaudutaan ja miten niitä aletaan hyödyntää:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hype_cycle

Ensin siis jotain uutta havaitaan (innovaattorien ja vastaavien hyperkiinnostuneiden toimesta) ja sitten tuolla ensimmäisellä suurten odotusten huipulla (täällä on nyt Snapchat ja Periscope, ehkä Tsu myös) niistä möykätään ja kohutaan. Se kestää hetken, sitten tulee epäuskon kausi, jolloin osa hylkää ja siirtyy seuraavaan juttuun. Osa palveluista myös kuopataan tässä vaiheessa tai jo tätä ennen.

Ne palvelut, joista ollaan opittu jotain hyödyllistä ja johon on tullut mukaan useampia ihmisiä, alkavat vasta päästä oikeuksiinsa ja niitä aletaan hyödyntämään enemmän. Esimerkiksi mielestäni nyt vasta osataan todella hyödyntää organisaatioiden sisäisiä someratkaisuja, kun muutama vuosi sitten niistä möykättiin. Arkinen ja tylsä palvelu on usein sellainen, joka on saanut sijansa ihmisten arjessa.

Tästä syystä innovaattorit usein turhautuvat, sillä ihmisten käyttäytymisen ja rutinien muutos on paljon hitaampaa kuin teknologinen kehitys.

Haluan vielä korostaa että mielestäni teknologioiden tai uusien juttujen omaksumisen nopeus ei ole ihmisarvokysymys vaan siihen liittyy paljon, esimerkiksi kaikilla ei ole yhtä paljon aikaa tai kiinnostusta perehtyä uusiin asioihin.

Jutun pointti? Ei kannata huolestua vaikka et ole ihan ensimmäinen tehokäyttäjä kaikissa uusissa palveluissa, sillä kukaan ei ehdi kaikkialle ensimmäisenä. Laadukasta sisältöä ja tehokasta hyödyntämistä voi tehdä rauhallisemmallakin tahdilla. Silti, laittaisin jonkin verran resursseja uuden tutkimiseen ja kokeilemiseen, jotta ei tarvitse olla huutelujen varassa vaan olisi omaakin näkemystä, varsinkin kun osa huudosta voi osua hyvinkin oikeaan.

Tässä loppuun hieno biisi siitä, miten innovaattori on joskus ihan turhautunut muutoksen hitauteen, vaikkakin nauttii kun pääsee koko ajan uuden äärelle.

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s