Miten selvitä sisältöshokista? #sisältö

Sisältöjen tuottaminen on helpompaa kuin koskaan ja helpottuu päivä päivältä. Uskon että ihan hetken päästä tällaisenkin blogipostauksen voi julkaista saneltuna tai ajatuksen voimalla, eikä tarvitse käyttää aikaa naputteluun.

Samalla sisältöjen “kuluttaminen” eli lukeminen ja videoiden katselu on suorastaan naurettavan helppoa (inhoan muuten käsitettä sisältöjen kuluttaminen).

Helppouden kääntöpuoli

Toisaalta, eri kanavien määrä kasvaa koko ajan, eli vaikka kaikki on helppoa ja vaivatonta ja ihanaa, aikaa ei ole vuorokaudessa sen enempää. Ja, sekään ei ole muuttunut että sisällön pitäisi olla jonkun muunkin kuin tekijän mielestä hyvää, jotta siitä olisi iloa myös muille kuin tekijälle. On toki mukavaa jos itse saa tekemisestä iloa mutta kannattaako pelkästään sen takia julkaista mitään? Ehkä riippuu siitä tavoitteleeko kontaktia toisiin, sitä että joku jollain tavalla reagoi sisältöihin vai tekemisen iloa.

Buffer puhuu tästä tilanteesta, jossa nyt elämme, sisältöshokkina:

https://blog.bufferapp.com/lost-traffic

Miten sisältö huomattaisiin?

Eli, sisältöjen lisääntyvä määrä ei helpota niiden näkemistä. Joten, keskinkertaisen sisällön tekeminen ei ehkä ole hyödyllistä. Tai sitten ainakin muutamasta perusasiasta olisi hyvä pitää kiinni:

  • hyvä otsikointi – otsikko tulee vastaan nopeasti selaillessa, kannattaako minun klikata?
  • kuva – kuva on usein mukana nostoissa eri alustoille, houkutteleeko se klikkaamaan?
  • teksti – onko se silmäiltävissä nopeasti, mennäänkö heti asiaan, luenko alkua pidemmälle?
  • video: ääni – saanko äänestä selvää jos kuuntelen kuulokkeilla bussissa? esim. moni snapsteri puhuu niin hiljaa ettei selvää saa ja videot tulee skipattua vaikka puheen sisältö voisikin olla timanttista
  • video: mistä on kyse? jos videolla ei päästä samantien asiaan, ei sitä tule katseltua muutamaa sekuntia pidemmälle
  • video: ilman ääntä käynnistyvä: saako videon alusta heti kiinni vaikka siinä ei olisi ääniä, kuten FB:ssä tai Instassa tapahtuu, ennen kuin klikkaa
  • sisältö: onko minulla joku syy sitoutua eli jakaa sisältöä eteenpäin tai kommentoida sitä?
  • jako: onko jaossa mukana kuva, kuvausteksti, otsikko – pelkkiä linkkejä ei tule klikattua

Missä lukijani on?

Ehkä pointtina olisi se, että jos asettuu mahdollisen lukijan tai katsojan asemaan, voi pienillä asioilla saada aikaan sen että joku huomaa sisällön, lukee/katsoo sen loppuun tai reagoi siihen? Moni on tänä päivänä kiireinen, kärsimätön ja vilkuilee kaikkea nopeasti mobiililla – miksi hän pysähtyisi pidemmäksi aikaa sisältösi äärelle? Ok, jos olet rokkitähtityyppinen, joku saattaa lukea/katsoa fanituksen takia kaiken mitä julkaiset mutta entäs jos et ole?

Vai onko sekin yksi keino selviytyä sisältöshokista että pyrkii rokkitähtiasemaan? Kuinka toimiva tavoite se voi olla?

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s