Ikä- ja sukupuolistereotypiat kahlitsevina tekijöinä #snapchat #asenne

Aihe: miksi ihmeessä on niin kovin tärkeää leimata asioita epäoleellisten seikkojen perusteella. Käytän nykyistä suosikkiesimerkkiäni Snapchatia: se koetaan jotenkin “nuorten” palveluksi, koska se on uusi ja koska sitä käyttävät monet nuoret ja koska se on täysin mobiili palvelu.

Ja tähän heti sitten stoppi. Miettikää sitä aikaa kun lennätin, painokone tai sähköposti ensimmäistä kertaa tulivat (siis mielikuvitusleikkinä). Olisiko silloin sanottu “no noi on tuollaisia nuorten villityksiä, mä vaan teen tätä mitä mä oon tottunut tekemään koska mä oon tän ikäinen tai nainen/mies“?

Väitän että kyseessä ei ole mikään muu kuin ennakkoluulo ja tekosyy. Ikä ei ole este kommunikoinnille muiden kanssa, josta kuitenkin kaikissa somepalveluissa on jollain lailla kyse. Sen sijaan kommunikoinnin esteenä voi olla harjoittelun puute puheessa, kirjoituksessa tai videoesiintymisessä.

Eri asia on täysin tällainen skenaario: ihminen tietää mitä haluaa, ja tietää mitä ei halua. Hän tietää mihin haluaa aikansa käyttää ja mihin ei. Hän tekee päätöksen sen pohjalta palveleeko joku uusi viesintämuoto häntä vai ei, ei siksi että ei uskalla / halua / ymmärrä.

Tämä on itse asiassa oma missioni kouluttajana: varmistaa, että päätös hyödyntää jotakin asiaa perustuu sen periaatteiden ymmärtämiseen ja omien tavoitteiden tukemiseen. Ei asenteisiin, puuttuvaan tietoon, ennakkoluuloihin tai juoruihin.

Tällaista tuli tässä mieleen. Lähinnä siksi että en itse ensisijaisesti lokeroi itseäni tai muita iän tai sukupuolen perusteella (ne ovat vain faktoja), vaan sillä mikä kiinnostaa, innostaa, tuntuu oikealta ja palvelee omia tavoitteita / unelmia.

Bonusväitteenä sanoisin että kun toimii aidosti ns. monikanavaisesti, ei asioita ole tarpeen lokeroida noin voimakkaasti. On ihan tavallista että joku keskustelu alkaa livenä, menee useiden eri kanavien kautta (whatsapp, snapchat, twitter, linkedin, blogikommentti, email) ja päätyy takaisin liveen, ihan ilman sen ihmeempää lokerointia .

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s