Arjen “digiesteet” – #digitaidot #oppiminen

Olin eilen kouluttamassa ison yrityksen liiketoimintayksiön vetäjiä liittyen Office 365:n hyödyntämiseen kokousten ja projektien tukena. Tiedättehän, työtilat, joihin laitetaan kaikki oleellinen tieto, jaetut muistikirjat, joita täytetään yhdessä ennen kokouksia, niiden aikana ja niiden jälkeen.

Kuulostaa hyvältä ja sitä se onkin. Tuon kaiken tiellä on kuitenkin pieniä esteitä (tai posikielellä hidasteita). Täytyy siis muistaa että näiden ihmisten toimenkuva tai pääasiallinen työtehtävä ei ole perehtyä joidenkin työvälineiden kaikkiin ominaisuuksiin, vaan he haluavat että homma ns. hoituu.

Esimerkki esteestä on se, miten ihan käytännössä saadaan tietylle porukalle jaettua sekä tiedostot että muistikirja. Kyseessä ei ole mikään hirvittävän vaikea asia mutta kuitenkin sellainen, joka vaatii sen että ihminen ymmärtää sekä työtilojen että muistikirjojen logiikan ja harjoittelee asiaa muutaman kerran. Usein voi käydä niin että hektisen arjen keskellä harjoittelu voi jäädä väliin, ja sitten yhtäkkiä onkin kokous edessä. Jos homma ei ole hallussa, sitä tulee tehtyä sillä tavalla miten aikaisemminkin on tehnyt, eli kaikki hienot uudet jakamisen mahdollisuudet voivat jäädä käyttämättä.

Pointtini on se että digitaitojen opettelussa on harvoin kyse osaamisen puutteesta sinänsä, tai siitä etteikö olisi tarpeeksi omaksumiskykyä, vaan siitä että arjessa on turhan vähän aikaa ja tilaa harjoittelulle ja sen miettimiselle että miten esim. kokouksissa näitä mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää yhdessä. Oppiminen vaatii aina aikaa omaksumiselle ja harjoittelulle.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s