Henkilöbrändi, kiinteä osa ihmisyyttä yhteisöissä #digitalist #uusimtv

Aamun henkilöbrändisetti oli erittäin mielenkiintoinen. Eniten pidin Anna Bäckströmin esityksestä, jossa aihetta katsottiin tutkimuksen kautta mutta hienosti tähän aikaan sopivasti tiivistettynä. En lähde referoimaan kokonaan, alla pari yksittäistä kuvaa ja lopussa muutama nopea oma mietintä.

 

  

Joskus aikaisemmin henkilöbrändi oli kuten diktaattorien julkisuuskuva, joka muovattiin viestintäosastolla tietynlaiseksi ja sitä kontrolloitiin. Nyt, teemme sitä itse koko ajan toimiessamme muiden kanssa yhdessä ja julkaisemalla materiaalia verkossa. Tekemisemme ja se mitä tietoisesti julkaisemme muodostaa yhdessä sen brändin, eli se ei ole vain se mitä me läsnäolollamme teemme vaan se mitä syntyy vuorovaikutuksessa.

Brändi tai rooli voi elää yhteisön mukaan mutta se tuskin on olemassa tyhjiössä. Kun edustan firmaa tapahtumissa, puhun eri asioista kuin kirjallisuutta käsittelevässä verkostossa. Kyseessä on siis ihan tavallinen inhimillinen toiminta eikä mitään päälleliimattua tai teeskenneltyä. Kun teemme asioita, meistä muodostuu tietty kuva, jota voimme hyvin rajallisesti kontrolloida. Positiivista on se että meillä on sosiaalisen median välityksellä ainakin mahdollisuutena käytettävissä oma kanava, jossa voimme julkaista oman versiomme asioista. Tai toisaalta voimme kuunnella ja olla hiljaa, kaikkien ei tarvitse toimia tietynlaisen muotin mukaan vaan tänä päivänä kyse on korostetusti kyse yksilöllisistä valinnoista joka asiassa.

Jos siis henkilöbrändi -sana oksettaa, näkökulman vaihtaminen vähän laajempaan kuin vanhanaikaiseen kontrolloituun ajatteluun voi auttaa. Me olemme kaikki vain ihmisiä, joille brändejä muodostuu tarpeen mukaan mutta eivät ne meitä täysin määrittele eikä brändin tietoinen rakentelu automaattisesti tarkoita että nyt ollaan tekemässä sopimusta Faustin tyyliin. Tyler Durden sanoisi: “sinä et ole henkilöbrändisi”.

Mitä siis vaikka IT -ammattilainen voi tehdä brändinsä eteen suhteellisen helposti:

  • seurata oman alansa keskusteluja eri kanavissa
  • osallistua keskusteluun joko kommentoimalla tai kirjoittamalla esim. blogitekstejä omaan tyyliin

Ei mitään rakettitiedettä sinänsä. Rennosti siis vaan eteenpäin omien arvojen mukaisesti! Kiitos hyvästä tapahtumasta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s