Väärin digitalisoitu #kokeilukulttuuri #kannustaminen

Toistan itseäni jälleen liikunta-analogialla: pari vuotta sitten eräs innokas kaveri oli onnistunut laihduttamaan huomattavan paljon painoa suhteellisen isolla ruokavaliomuutoksella ja jonkinlaisella liikunnan lisäämisellä. Hän tietenkin postasi itsestään kuvan nettiin. Tuliko onnitteluita hyvästä kokeiluhengestä, rohkeudesta, onnistumisesta ja liikunnan aloittamisesta?

Ei, tuli hirvittävää nillitystä siitä, miten käytetty ruokavalio sekä treeniohjelma eivät olleet “optimaalisia” jonkun alan gurun oppien mukaisesta. Tuli haukkuja kaverin laihasta ja liian vähän lihasmassaa sisältävästä ulkomuodosta. Eli, klassinen liian paljon tietävän ja periaatteessa hyvää tarkoittavan asiantuntijanäkökulman jyrääminen ja toisen aidon innon tuhoaminen.

Tätä samaa tapahtuu tässä meidän rakkaassa “digitalisaatiossamme”. Jos vaikka jiku firma onnistuu korvaamaan Yammerilla jonkinlaisen kankeamman sisäisen ilmoitustaulujärjestelmän, tuleeko onnitteluja hyvästä alusta? Ei, vaan tulee jälleen kerran nillitystä siitä, miten ei uudistettu koko sisäisen viestinnän prosesseja tukemaan huomisen digitalisaatiota, vaan korvattiin vain analogisen maailman malli uudella. Ok, tietystä näkökulmasta jälleen aiheellinen kritiikki mutta toisaalta täysin kokeilukulttuurin vastainen.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Mielestäni olisi tärkeää ymmärtää että ihan oikeasti suurelle osalle ihmisiä koko digitalisaatiopuhe ja käytännöt ovat täyttä hepreaa. Ne ovat ihan liian abstrakteja asioita, ja niiden suorittamisen kritisointi tuntuu vain epäreilulta ja tyhmältä. Mielestäni pitäisi panostaa siihen, että kun saadaan kitä tahansa positiivisia askelia aikaan, vaikka kuinka pieniä ja epätäydellisiä, niitä nostetaan esiin saavutuksina. Se ruokkii sitä että hommaa halutaan jatkaa eteenpäin, saadaan onnistumisen kokemuksia.

Isoin velvollisuus positiiviseen palautteeseen on mielestäni juuri erilaisilla digitalisaation puolestapuhujilla. On aina helpompaa näyttää virheitä mutta onko siitä hyötyä kenellekään?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s