Ryhti – tie terveyteen, hyvään ensivaikutelmaan ja maailman valloitukseen #terveys

Tiesitkö että paras asia, jonka voit tehdä terveytesi eteen, on yksinkertainen, ei vaadi mitään välineitä, on ilmainen, ei vaadi personal traineria eikä edes mitään erillistä paikkaa. Kyseessä oman kehon asentojen tunnistaminen ja ryhdin harjoittelu. Harjoittelu -sana on lihavoitu siksi että kyseessä on prosessi, ei mikään viikonloppukurssi.

Miksi ryhtiä kannattaa treenata?

  • olit sitten minkämuotoinen ja näköinen tahansa, rennon ryhdikkäänä näytät yksinkertaisesti paremmalta
  • hengitys kulkee paremmin, joka heijastuu monella eri tavalla terveyteen
  • tulee vähemmän lihaskipuja ja sitä kautta vähemmän myös muita tuki- ja liikuntaelinvaivoja

Ensimmäinen askel on tiedostaa oma tilansa. Ryhti on siitä hauska tila että se on tiedostamaton ja täynnä kaikenlaisia maneereja. Osaat todennäköisesti tunnistaa ihmisiä heidän asentojensa tai kävelytyylin perusteella. On nöyristelevää kyyristelyä, rentoa olemista, tärkeilevää poseerausta, upeaa itsensä hyväksyvää rauhallista pystyssä kulkemista ja kaikkea tältä väliltä. Ryhti voi myös vaihdella tilanteen mukaan. Jos menee tärkeään palaveriin tai vastaavaan, sitä voi olla hyvinkin tietoinen hetken aikaa itsestään ja panostaa siihen että on jotenkuten pystyssä, tekemällä vaikka power-posen tai pari ennen tapaamista.

Tilan tiedostamisessa voi auttaa jos ottaa itsestään kuvia eri tilanteissa. Tai, oikeastaan parempi että pyytää kaveria ottamaan, silloin kun ei huomaa. Voi videoida myös kävelyä.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Kolmeen laatikkoon, eli päähän, rintarankaan/hartiaseutuun ja lantioon, kuten tässä kuvassa:

Vasemmalla tyypillinen konttorirotta, jolla pää etukenossa ja muu kroppa kompensoi. Oikealla tasapainoisempi asento, jossa vähemmän turhaa jännittämistä. Pää painaa aika paljon ja jos sitä koko päivän roikottaa edessä, voitte kuvitella että kyllä se jossain tuntuu.

Oman tilan tunnistamisen jälkeen pitää hetki sulatella asiaa. Miten suhtaudun suorana olemiseen? Olenko ansainnut sen, että kävelen suorassa, että minun ei tarvitse miettiä mitä muut siitä ajattelevat? Vai onko ryhdikäs olemus vain joillekin muille ihmisille? Sitten kun ainoa oikea vastaus, eli “kyllä olen ansainnut”, löytyy, voi alkaa tekemään asialle jotain.

Mitä voi tehdä?

  1. harjoitella pää pystyssä kävelemistä ja olemista erilaisissa tilanteissa
  2. vahvistaa selkää, varsinkin lapojen takaa, sillä iän myötä usein rinta kiristyy ja selkä heikkenee, tällä hidastetaan prosessia ja helpotetaan rentoa ja suoraa asentoa
  3. vahvistaa takapuolta sillä se auttaa lonkankoukistajien rentoutumiseen, jotka aiheuttavat selkävaivoja sekä lantion alueen hallinnan vaikeuksia

Helppoa!

Tämän postauksen inspiraation lähteenä oli Jari Parantaisen bloggaus ja siitä alkanut twitter -keskustelu:

http://www.pollitasta.fi/2015/05/hyva-naisjohtaja-nayttaa-johtajalta/

Advertisements

2 thoughts on “Ryhti – tie terveyteen, hyvään ensivaikutelmaan ja maailman valloitukseen #terveys

  1. Juuri näin plus lisäksi salaiset aseet (listalle 4. ja 5. kohdaksi): tee töitä seisten ja säännöllinen fyssarin ohjeistama selkäjumppa/salitreeni. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s