Mitä hyötyä on tietotyön ja sisäisen viestinnän mittaamisesta? #tietotyö #viestintä #sae @SulavaOy

Meillä on Sulavalla oma tuote, joka mittaa taustalla mm. seuraavia asioita, organisaatio- ja tiimitasolla:

  • kuinka paljon sisäistä sähköpostia lähetetään, kuinka monta vastaanottajaa niissä on
  • kuinka paljon pidetään palavereja
  • palaverien kesto
  • miten paljon hyödynnetään Lync:ia
  • miten paljon keskusteluja käydään Yammerissa ja miten aktiivista keskustelu on
  • pitkän ajan trenditieto näistä kaikista

Miksi tällainen tieto on nimenomaan johdolle tärkeää? Lähtökohtana on se, että hyvän tietotyön perusteisiin kuuluu tällaisia asioita:

  • vältetään turhia palavereja, mahdollistetaan etäosallistuminen, kutsutaan vain tarpeelliset henkilöt
  • siirretään ison jakelun keskustelu sähköpostista Yammeriin
  • tallennetaan tiedostot jaettuun paikkaan eikä lähetellä niitä edestakaisin sähköpostilla

Monissa yrityksissä on juuri nyt tai ollut erilaisia kampanjoita, joissa tämän tyylisiä käytösmalleja yritetään viedä läpi. Ne ovat tärkeitä, ja usein muutoksia saadaan aikaan. Tai ainakin on sellainen tunne että näin on tapahtunut. Tai joskus ehkä käy niin että kampanja tehtiin eikä oikein tiedetä mikä muuttui.

Tietoa, ei arvailua

Tämän takia on tärkeää saada toimintatapakampanjoiden tueksi tietoa siitä mikä on muuttunut ja miten paljon. Onko Yammer oikeasti aktiivinen koko firmassa? Onko maita, joissa Lyncia ei käytetä ollenkaan? Lähettääkö joku osasto todella paljon sisäistä sähköpostia vaikka on sovittu toisin? Toisin sanoen, nähdään auttoivatko kampanjat tai uudet välineostokset, vai tehdäänkö asioita yhä ihan samoin kuin ennenkin.

Näihin kysymyksiin mittaamalla on saatavissa selkeä vastaus, ja sen jälkeen voidaan tehdä päätöksiä jatkosta. Jos haluaa ottaa liikuntavertauksen niin ihminen voi ajatella kävelevänsä paljon mutta askelmittari kertoo miten paljon hän kävelee oikeasti ja trendin seurannalla näkee miten tilanne on elänyt pitkällä tähtäimellä.

http://www.sulava.com/palvelut/tietotyon-mittaaminen/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s