#itsegooglauksen karikot eli Brändisi ei ole sinun #viestintä

Luulitko hallitsevasi sitä, miltä netissä tekemäsi puuhastelu näyttää toiselle, joka sinua googlaa? Kokeile googlata itseäsi, kokeile myös kuvahakua ja kaikkia muita. Näinhän neuvotaan välillä tekemään, jotta voisi todeta oman häikäisevän bloggauksensa ja muun sosiaalisen median aktiivisuuden vaikutukset ja varmistaa että brändi on ulospäin sellainen kuin sen toivoo olevan. Eli fiksu, filmaattinen ja juuri oikealla tavalla “aito”.

Omalla kohdalla samalla kokonimellä netissä toimivia on muitakin. Ja tämä on varmasti tilanne monilla muillakin, joilla on vieläkin yleisempi kokonimi. Esim. kun testaan kuvahakua, sieltä tulee sekaisin pitsipeniksiä ja kahvakuulakisakuvia. Itse harrastan kahvakuulaurheilua kun taas yksi kokonimikaimani on kuvataiteilija, jolla on hienoja teoksia, joista en voi ottaa itselleni kunniaa.

Tämä pätee toki isossa mittakaavassa myös muuhun viestintään. Jos vaikka firman tai seuran juttuja työntää ulos, ei välttämättä ole ainoa joka aiheesta suoltaa tuotoksia nettiin. Joku voi keskustella aiheistasi, ja tuottaa paljon näkyviä jälkiä verkkoon ilman että siihen on mitään kontrollia. Se, mitä itse voi tehdä on tietysti tuottaa sellaista materiaalia, joka aidosti heijastaa omia arvoja, sillä sellaisen löytyminen myöhemminkään tai jonkun toisen toimesta ei haittaa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s