Blogin promoaminen – miten, miksi ja milloin? #bloggaus

Kuuntelin webinaaria aiheesta blogin promoaminen. Siinä esiteltiin malli, joka on tuttu tietyn tyylisistä digituote -kuvioista. Tai siis itse olen useilla jenkkisivuilla nähnyt vastaavaa. En tiedä mallin toimivuudesta, en ole koskaan yrittänytkään tehdä ko. mallilla tätä, sillä se ei mulle istu ainakaan nykytilanteessa mutta mistäs tietää vaikka jollekin istuisi.

Tässä:

  1. kehitetään tuote, jonka jakelu onnistuu digitaalisesti (esim. joku ekirja tai verkkokurssi tai vastaava)
  2. perustetaan blogi, jonka tavoite on promota tuota tuotetta artikkelien sisältöjen kautta – ideaalitilanteessa jokaisen postauksen kautta olisi tuotetta mahdollista hankkia kätevästi
  3. annetaan blogin kautta ilmaista tiiserisisältöä, mm. webinaari, ilmainen ekirja jne, joissa kaikissa ainoa hinta on se, että ihminen liittyy sähköpostilistalle
  4. tämä sähköpostilista on yhtä kuin tuotteeseen liittyvä mainoskanava, jonne tehdään automatisoituja maileja, joissa mainostetaan alkuperäistä tuotetta ja siihen liittyviä oheispalveluita – sisältömarkkinoinnin keinoin tai ihan suorilla call to action -ostokehotuksilla
  5. jokainen postaus promotaan mahdollisimman laajalle eri keinoilla

Eli, blogi on keino saada ihmisiä liittymään listalle jotta heille voidaan kohdistaa mainontaa jotta he ostaisivat tuotetta.

Usein palvelut ovat sen tyylisiä, että niissä opetetaan perustamaan tällainen yllä kuvattu “framework”, jonka tarkoitus on tuottaa passiivista tuloa.  Teoriassa, jos vaikka tietty prosentti sähköpostilistan ihmisistä tilaa tuotteita, laskennallisesti rahavirta kasvaa sitä mukaa mitä enemmän nimiä on listalla. Eli ykkösfokus on kerätä nimiä listalle eri keinoilla. Tällaisen strategian puolesta puhui joskus 2000 -luvun alussa mm. Mike Mahler, joka oli kahvakuulavalmentaja, joka myi bloginsa kautta mm. dvd:tä, ekirjoja, jne.

Toimiiko tällainen? Itselleni tämä lähestyminen tuntuu jotenkin, en tiedä, robottimaiselta? Vai perustuuko se vain siihen että oikeasti kun on tarpeeksi laaja lista niin joku kuitenkin sitten tilaa? En siis tosiaan tiedä enkä väitä etteikö toimisi. Ehkä pitäisi keksiä sopiva tuote ja kokeilla. Tämä on ehkä kuitenkin lähimpänä sellaista perinteistä mainospostitusta, jollaista tehtiin analogisella aikakaudella? Toisaalta taas tänä päivänä puhutaan paljon luontevuudesta, aidosta yhteydestä ihmisiin, vuorovaikutuksesta ja sellaisesta, johon tällainen malli ei taas ehkä oikein istu.

Mitä mieltä olet?

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s