Twitter ja viestinnän teoriat #twitter #viestintä

aloitin Courserassa MOOC:n, jonka aiheena on intro viestintään. Kokeilen soveltaa kolmea pääteoriasuuntausta tähän meidän suomalaistenkin rakastamaan Twitteriin.

1. Viestiin liittyy yleisö, jolle viesti jaellaan jollain keinolla. Yleisö on yhdenmukainen, passiivinen, tahdoton massa. Kaikki reagoivat viestiin samalla tavalla, huolimatta siitä missä tilanteessa kulloinkin ovat. Esim. jos joku twiittaa: “klikkaa tätä linkkiä”, kaikki klikkaavat, jos viesti on tarpeeksi hyvin rakennettu. Tämä teoria oli kovassa huudossa joskus ensimmäisen maailmansodan aikoihin. Päteekö yhä?

2. Viestin vastaanottaja reagoi viestiin monien eri tilannekohtaisten asioiden takia eri tavalla. On eri asia vastaanottaa viesti virkeänä ja hyvin levänneenä kuin koko yön valvoneena. Tulkintaan vaikuttaaa myös aikaisemmat kokemukset ja se miten luotettavaksi tai relevantiksi lähettäjä koetaan. Voi olla myös että koko viesti ohitetaan itselle turhana, kuten usein “klikkaa tätä linkkiä” -tyyppisille viesteille tulee tehtyä vaikka ne olisi hiottu kuinka tarinalliseen muotoon. Kaikki tämä on lisäksi hyvin yksilöllistä. Tällainen koulukunta syntyi joskus toisen maailmansodan kulmilla. Onko yhä relevantti?

3. Viestintä yleensä on yhteisen todellisuuden rakentamista sosiaalisessa kanssakäymisessä. Väline on viesti siinä missä viestikin. Kaikki on suhteellista ja mitään ei voi pitää itsestäänselvänä. Jokaisella on oma syynsä klikata tai olla klikkaamatta viestin linkkiä, mitään yleistyksiä ei voida tehdä. Linkkiviesteihin suhtautuminen määrittää sekä lähettäjien että vastaanottajien yhteistä todellisuutta. Haluammeko elää maailmassa, jossa tällaisia viestejä lähetellään ja miten niitä arvostetaan? Oli miten oli, me yhdessä voimme rakentaa todellisuuden viestimällä siitä yhdessä. Tällaisia kelailtiin 60 -luvulta alkaen. Onko yhdessä twiittaaminen todellisuuden rakentamista? Minkälaista todellisuutta haluamme twiitata?

Tässä on vedetty huolella mutkia suoriksi, älkää suuttuko. Mielenkiintoista on huomata miten usein itsekin tulee ajateltua some -viestintää tuon kaikista vanhanaikaisimman teorian kautta. Samaan perustuu roskalehtien otsikoiden kauhistelu, ikäänkuin ihmisillä ei olisi todella monipuolisia kykyjä ja suodattimia huolehtia jätteestä itse.

Kurssista lisää:

https://www.coursera.org/learn/communication

Advertisements

One thought on “Twitter ja viestinnän teoriat #twitter #viestintä

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s