Uusi somen #antijälkiviisaushaaste

Kaikki, jotka ovat seuranneet somea vuosia, kuukausia tai viikkoja, ovat varmastikin huomanneet että siellä (tai täällä, miten vaan) valitetaan hirvittävän paljon jälkiviisaaseen tyyliin. Muutamia esimerkkejä:

  • johtajat eivät tajua olla somessa
  • johtajat eivät tajua satsata verkkokauppaan / digiin / mobiiliin
  • opettajat ja koululaitos eivät tajua että oppimisen pitäisi olla sitä ja tätä
  • yrittäjyyttä ei tajuta tukea oikein
  • ihmiset eivät tajua liikkua / syödä / lukea / julkaista sisältöä oikein

Huomaatteko trendin? Todetaan että joku ei tajua tehdä jotain monimutkaista asiaa järkevästi (siis kirjoittajan mielestä) ja tätä päivitellään, saaden useita favoriitteja ja ritvauksia. Mutta muuttuuko mikään? Kuka muuttaa toimintaansa jälkiviisastelun ja virheiden osoittelun takia? Kuinka moni kohderyhmään kuuluva edes jaksaa lukea tuollaista?

Entäs jos haastetaan itsemme Good News Finland -saitin tavan mukaan etsimään onnistumisia, kehitysaskeleita ja hiljaisia signaaleja positiivisesta muutoksesta, ja nostetaan niitä esille?

Esim. tyttären koulussa alkaa tänään yrittäjäkerho (tai klubi, en muista tarkemmin). Lapsille siis opetetaan yrittäjyyttä heti siellä peruskoulussa! Erittäin hienoa!

Advertisements

2 thoughts on “Uusi somen #antijälkiviisaushaaste

  1. Hyvä huomio ja kertoo huonosta ihmismielen ymmärryksestä. Varmin tapa saada joku vastustamaan itseään on mennä sormi pystyssä kertomaan, että toimit muuten väärin. Toinen mihin tartuin oli tämä: “..joku ei tajua tehdä jotain monimutkaista asiaa järkevästi (siis kirjoittajan mielestä)…” Kun tänä päivänä lukee kirjoituksia somessa, pitää aina pohtia, että missä määrin kirjoittajan pääasiallisena tavoitteena on ollut saada klikkauksia vai onko hän tavoitellut jotakin kestävämpää. Kehuin kerran erästä blogikirjoitusta siitä, että asioihin oli tarjottu useita näkökulmia. Bloggaaja vastasi kommenttiini sanoen, että oli kyllä harkinnut näiden laajentavien näkökulmien jättämistä pois siksi, että yksinkertaistuksella saisi enemmän klikkauksia ja jakoja. Että tämmöistä se sitten on.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s