Miksi #aiheita ei löydy #ekirja:na? #kirjanvuosi #turkka2015

Mustavalkoiset kohkaajat ovat julistaneet perinteisen kirjan kuolemaa ainakin siitä asti kun ensimmäinen pdf -tiedosto julkaistiin. Kuitenkin, nyt on jo 2015(!) ja vieläkään esim. Turkan Aiheita ei löydy ekirjana. Ja sitten ihmetellään että miksi vieläkään se ekirja ei ole syrjäyttänyt perinteistä. Ihan oikeasti, tässäkin sisältö ratkaisee, ei formaatti. Jos ekirjana löytyy vain jotain väsynyttä Remestä niin miksi kukaan käyttäisi energiaansa laitteiden ja ohjelmien kanssa säätämiseen?

nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä kulttuuriteko kirjan vuoden kunniaksi ja julkaista Aiheita vihdoin erkirjana. Ennen kuin joku julkaisee piraattiversion, sillä tuo kirja jos mikä on hyvä olla taskussa erilaisten tilanteiden varalta, hyvällä hakutoiminnolla varustettuna.

Advertisements

One thought on “Miksi #aiheita ei löydy #ekirja:na? #kirjanvuosi #turkka2015

  1. Täällä ei ole ollut Amazonin kaltaista toimijaa, joka olisi voimakkaasti painanut hintoja alas, kasvattanut kysyntää ja tehnyt ekirjoista lähes pakollista tarjottavaa.

    Pintapuolisesti voi vaikuttaa siltä, että ekirja on kustantamoille pelkästään hyvä asia – valmistuskustannuksethan tippuvat murto-osaan. Koko kuva on kuitenkin toinen. Digitaalisuuden myötä kilpailu lisääntyy: markkinoille pääsyn esteet poistuvat ja omakustanteiden määrä räjähtää, kuten on jo käynyt englanninkielisillä markkinoilla. Tämä taas laskee toimialan luontaisia tuottoja.

    Kielialue suojaa toimintaa jossain määrin, Suomessa ehkä jopa merkittävästi, joten innovointiin ei ole pakko ryhtyä. Tästä mielenkiintoisena vertauksena Hachette Livre, joka taannoin oli otsikoissa väännettyään Amazonin kanssa hinnoittelusta: Hachetten sijoittajainfoista näkee selvästi, kuinka yritys lypsää rahaa markkinoilla, joissa digitaalisuus on vasta tekemässä tuloaan ja strategisesti rakentaa kyvykkyyksiä ottaa digitaalisuus käyttöön niilläkin, mutta viivyttelee käyttöönottoa mahdollisimman pitkään.

    Digitaalisuuden viivyttämisellä on mahdollisuus parantaa nykyisiä voittoja – riski taas on siinä, että mikäli se tulee väistämättä, yritys on vaikeuksissa, mikäli se ei ole rakentanut digitaalisuuden edellyttämiä kyvykkyyksiä kun digitaalisuus puskee päälle.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s