Mistä johtuu onton sisällön pirullinen kierre? #onttosome #some

@deepsami eli Sami Kuusela haastaa mielestäni hyvin ja aiheellisesti suomalaisen somen ja ennen kaikkea Twitterin onttoutta alla olevan linkin takana. En allekirjoita sitä että joku tietty alusta olisi ontompi kuin toinen mutta tunnistan ilmiön: julkaistaan jotain, koska halutaan olla jollain lailla näkyvillä ja kommentoidaan muiden juttua jotta saataisiin sitäkin kautta vastakaikua. Tuntuu monesti että moni blogipostaus (ehkä tämäkin) on tehty vain siksi että julkaisukalenteri käskee tekemään sisältöä, ei siksi että olisi jotain sanottavaa.

Mistä tämä sisällön kasvava onttous johtuu?

Veikkaan että tekijöitä on paljon mutta tässä muutama veikkaus. Saa haastaa.

  • sisällön merkitystä on hehkutettu viime vuosina paljon, eli se luo paineita “tuottaa sisältöä”
  • annetaan ymmärtää, että ollakseen ammatillisesti uskottava on oltava sosiaalisessa mediassa läsnä ja lisäksi vielä jatkuvasti läsnä
  • eli, on oltava jatkuvasti esillä ja tuotettava koko ajan uutta sisältöä -> onko ihme että se usein on höttöä, saman toistamista tai muuten puuduttavaa, jos se ei kumpua aidosta tarpeesta kertoa jotain
  • lisäksi, jos haluaa miellyttää monia ja kerätä paljon seuraajia, voi olla että tulee paineita olla tasapaksu kuten Maroon 5, sellainen “ihan kiva” ettei suututtaisi ketään
  • me olemme laumaeläimiä, tykkäämme tykätä ja jakaa samoja juttuja kuten muutkin, jotta emme vaikuttaisi lauman mielestä liian oudoilta (sillai kivasti saa olla outo ja “särmikäs) -> tämän takia sisällöntuottajan on tärkeä pyrkiä hakemaan mahdollisimman paljon tykkäyksiä ja jakoja, jotta laumasielusen ihmisen olisi helpompi jakaa ja tykätä edelleen
  • palveluiden pelimekaniikka laittaa meidät tekemään asioita, joista saamme pisteitä eli tykkäyksiä, jakoja, ritvauksia, seuraajia – ne kertovat että emme ole maailmassa yksin vaan että joku tekemisemme saa aikaan edes jotain vaikutusta maailmassa 🙂

Mitä itse kukin voi tehdä onttouden kierteen katkaisemiseksi?

Samilla on tähän jo hyviä vinkkejä, ja niiden toistaminen tässä on toki aika onttoa.

  • jaa eteenpäin vain sellaista, joka tekee maailman paremmaksi paikaksi
  • tuota vain sellaista sisältöä, joka tekee maailman paremmaksi paikaksi
  • käy vain sellaisia keskusteluja, jotka tekevät maailman paremmaksi paikaksi

Aika jyrkkää ehkä. Itse en tietenkään näitä ohjeita noudata kuin välillä. Olen aika tyytyväinen jos vaikka 20% siitä mitä teen osuisi noihin vaatimuksiin pitkällä aikavälillä. Olen kuitenkin ihminen enkä mikään laatusisältöä tuottava robotti.

Samin juttu:

http://suomenkuvalehti.fi/hupparihorho/suomi-twitter-ontto-paikka/?shared=477-947bc1d5-999

Advertisements

2 thoughts on “Mistä johtuu onton sisällön pirullinen kierre? #onttosome #some

  1. Ihmettelen vaan että onko olemassa joku suomalainen Twitter, tarkoitatko suomeksi twiitattuja juttuja (?) Ja kysymys, miten esim englanninkielinen on vähemmän ontto, onko siellä jotenkin ylevämmät periaatteet?? Veikkaanpa että samoilla inhimillisillä draivereilla siellä pelataan, pelikenttä vaan on isompi…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s