Länsimaisen kirjallisuuden pohjat -haaste, osa 1/4 #kirjat #kirjanvuosi

Innostuin kirjan vuoden kunniaksi haastamaan itseni Länsimaisen kirjallisuuden pohjat -haasteessa. Mitä se tarkoittaa? Lyhyesti tarkoitus on hieman laajentaa yleissivistystä. Pieni lainaus Sivistyksen käsikirjasta (Dietrich Schwanitz, 2001) avaa tätä:

Eurooppalaisen kulttuurin kaksi keskeistä tekstiä ovat:

– juutalaisten Raamattu ja

– Troijan miehityksestä kertova kreikkalaisten kaksoiskansalliseepos, jonka osat ovat Ilias ja Odysseia

Eli, haasteena lukea nuo tämän vuoden aikana. Helppo nakki, ajattelin. No, sain luettua nyt ensimmäisen osan tuosta raamatusta eli vanhan testamentin ja tässä vähän fiiliksiä siitä. Oletko sinä lukenut nämä kirjat?

Huom. Pelkurin disclaimer: Haluan taas näinä herkkinä aikoina korostaa että en nyt halua ottaa kantaa kenenkään uskomuksiin tai uskontoon (ei kuulu mulle) vaan katsastelen opuksia kirjoina. Olen pahoillani jos esiin nostamani asiat ovat jonkun mielestä loukkaavia, se ei ole tarkoitus. En itse edusta mitään kirkkoa tai vastaavaa, enkä ole myöskään erityisemmin ateisti, kunhan ihmettelen “että mistä helvetistä tässä kaikessa on kyse” kuten Ismo Alanko on sanonut. Mun mielestä mikä tahansa uskomusjärjestelmä on ok jos sitä ei käytetä muiden sortamiseen tai vaikkapa väkivallan perusteluun tai muuhun sellaiseen.

Otetaan vielä toinen lainaus:

Raamatun kertomusten takia on vuodatettu paljon verta. Vähäpätöiset tulkinnalliset erot ovat johtaneet maiden autioitumiseen ja kaupunkien täydelliseen tuhoamiseen.

Ei siis puhuta nyt mistään neutraalista kirjasta kuten vaikka, no, Turkan Aiheita -kirjasta, vaikka sekin on äärimmäisen merkittävä kirja omalla tavallaan. En kuitenkaan usko että esimerkiksi kokonaisia kansakuntia on höykytetty sen takia.

Muutenkin tämä koko aihe on jotenkin aika hankala lähestyä. Ajattelin ensin että mikäs tässä, lukaisen nopeasti ja kirjoitan jonkun ironisen jutun. Kuitenkin, ollaan isojen asioiden äärellä. Monelle nämä ovat herkkiä juttuja, aiheesta puhuessa yleensä joku jossain loukkaantuu. Huomasin sellaisenkin ilmiön että oli jotenkin vaivaannuttavaa lukea vanhaa testamenttia Kindlellä bussissa jos joku istuu vieressä. Mietin että luuleeko vieressä toppatakissa istuva kanssamatkustaja minua esim. fundamentalistiksi, joka haluaa kieltää hänen kaljanjuontinsa tai seksin harrastamisensa? Kirja, joka on jossain vaiheessa ollut ainoa saatavilla oleva, on nyt potentiaalisesti leimaava. Tai siis tämähän kertoo tietysti omista ennakkoluuloistani. Joka tapauksessa, jännä lukukokemus jo tässäkin mielessä.

No, itse tarinaan ja siitä välittyvään maailmankuvaan. Jos tiivistetään niin tarinasta välittyy kuva äärimmäisen brutaalista ja mustavalkoisesta maailmankuvasta, jossa ollaan valmiita tekemään mitä tahansa (ja tehdäänkin) oman maailmankatsomuksen voiton takia. Kyse on taistelusta, jossa hävinneet yksinkertaisesti tuhotaan täydellisesti ilman armoa tai sääliä. Myös “omaa porukkaa” tuhotaan jos erilaisia monimutkaisia sääntöjä rikotaan. Tämän lisäksi koko ajan käydään läpi sitä kuinka voimalla ja väkivallalla pidetään porukkaa jotenkin aisoissa ja pelotellaan muita porukoita. Jotenkin tutulta kuulostaa, eikö?

Varsinaista pohdintaa tai ihmettelyä ei ole, asiat vain ovat ja oikeastaan on parempi olla hirveästi kyselemättä tai tulee kyytiä ja kovaa. Oikeastaan ainoat filosofiset valopilkut ovat Jobin kirja, Sananlaskut ja Saarnaaja, joista nostaisin vähintään Jobin kirjan sellaiseksi, jonka jokaisen kannattaa lukea. Se on aina ajankohtainen tarina siitä miten maailmassa olevaa kärsimystä ja julmuutta on vaikea ymmärtää. Vähän sitä samaa mitä Stephen Fry kommentoi juuri äsken jossain nettijutussa.

Joka tapauksessa, lukukokemus oli mielenkiintoinen vaikkakin äärimmäisen raskas kaiken tuhoamisen ja vihan vuoksi. Myös toistoa on todella paljon, sekä monenlaisia luetteloita, joita kyllä luin lähinnä silmäillen. Kuten jo aiemmin kommentoin, moni “rankka” kirja jää tälle kirkkaasti kakkoseksi brutaaliudessa ja väkivaltaisuudessa. Tavallaan voisi ajatella että kuvaa aika hienosti ihmisen primitiivistä puolta, ja helposti syttyvää “me vastaan ne” -asetelmaa sekä lynkkausmielialaa, joka ei ole tässä muutamassa tuhannessa vuodessa mihinkään kadonnut, kuten sosiaalisesta mediasta voimme päivittän huomata.

Sitäkin mietin aina välillä kylmät väreet selässäni että mitä jos jossain joku ottaisi tästä kirjasta lainauksia, irrottaisi ne asiayhteydestään ja käyttäisi niitä joidenkin käsittämättömien tekojen perustelemiseen? Tai jos olisi joku porukka, joka väittäisi tietävänsä mitä milläkin vähän kryptisemmällä kohdalla tarkoitetaan ja käyttäisi kirjaa vallan välineenä. Hurja ajatus. Miettikää esim. mitä olisi käynyt jos keskiajalla joku olisi lukenut tarkkaan kohdan “noitanaisen älä salli elää” ja vetänyt siitä omat johtopäätöksensä? Paljon muutakin, moraalittomissa käsissä hyvin vaarallista materiaalia löytyy vaikka kuinka paljon. Myös naisen asema, tai sen puute, on mielenkiintoinen. Huomaa että kirja on miesten kirjoittama ja koostama.

Kaiken kaikkiaan, lukeminen herätti miettimään paljonkin ihmisyyttä yleisellä tasolla. Vaikka kirjassa ei hirveästi moraalisia pohdintoja harrastettukaan niin se kyllä kirvoitti niitä, ensin sen kautta että miten äärimmäistä toiminta on ja sitten sen peilaamista tähän päivään. Jännintä on huomata paljon yhtäläisyyksiä. Mustavalkoisuus ja totaalinen suvaitsemattomuus sai miettimään vaikkapa sitä miten hienoa on että on sananvapaus ja uskonnonvapaus, ja että tällaisenkin jutun voi kirjoittaa ihan vapaasti ilman että joku tulee lynkkaamaan. Kirja ei siis todellakaan jättänyt kylmäksi.

Suosittelen niille, joita yleissivistys ja länsimaisen kulttuurin taustat kiinnostavat. Ja kaikille muille suosittelen tuota Jobin kirjaa. Mielenkiinnolla odotan mitä uusi testamentti tuo tullessaan. Sinänsä toki juonta jo tunnen, ja kun tähän vanhaan vertaa niin siinä esiteltävät ajatukset esim. anteeksiantamisesta ja armosta ovat todellakin aika radikaaleja eikä ihme että niidenkin takia sitten taas lahdattiin ihmisiä kuin kärpäsiä puolin ja toisin. Huokaus tätä meidän vallanhimoa ja ääriväkivaltaisuutta.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s