Näkyvyys on yliarvostettua ja jakaminen on kuollut?

Harold Jarche kirjoittaa hyvin ajankohtaisesta aiheesta: näkyvyydellä ei makseta laskuja, ja tuotannon ilmainen jakaminen johtaa harvoin win-win -tilanteeseen. Siinä mielessä Jarchen kommentti on painava, että hänen bloginsa on todennäköisesti paras tai ainakin top kolmosessa ns. Social Business -skenessä, ja kuten hän sanookin, moni käyttää materiaalia suoraan oman työnsä tukena. Kyse ei ole siis vain siitä että “fiiliksien jakaminen” tai muuten huono blogi ei tuo kassavirtaa.

Last week I was twice asked to work for free. In each case the person asking me to work for ‘exposure’ was a salaried employee. My bank has yet to accept exposure as a form of payment.

Monelle Suomessakin on varmasti tuttu ilmiö: “tule puhumaan meidän tapahtumaan, saat hyvää näkyvyyttä”. Kyllä, ne ovat kivoja kokemuksia mutta onko näkyvyys tosiaan täysin yliarvostettua?

Paljonko kannattaa laittaa panostusta ilmaiseen jakamiseen? Missä hyöty? Mitä mieltä olet?

EDIT: linkki unohtui alunperin lisätä, eli tässä:

http://jarche.com/2015/01/the-exposure-economy/

Advertisements

6 thoughts on “Näkyvyys on yliarvostettua ja jakaminen on kuollut?

  1. Moi, hyvä avaus! Saan itsekin paljon näitä “tulisitko” pyyntöjä. Kerron aina olevani yrittäjä ja tekeväni sopivalla korvauksella.

    Toisaalta uskon siihen että harva haluaa/ehtii/pystyy kopioimaan kaikkea eikä kopiosta tulekaan aidon arvoista. Esimerkki. jos minulle annettaisiin kannustalon paketti ja kaikki tieto asentamisesta, en silti saisi taloa pystyyn … sama pätee mielestäni vaikuttamiseen verkossa! #V

  2. Tässä onkin sellainen avaus johon löytäisin mielelläni itsekin vastauksen. Kuinka paljon ja kauan kannattaa esim. blogata ohjelmointioppaita jne… Toki niin voi tuoda osaamista esille, mutta se kaikki on pois työajasta tai työnetsintään varatusta ajasta.

  3. Se prosentti ihmisistä jotka oikeasti tekee jotain sillä tiedolla minkä olet heille antanut on yleisesti ottaen pieni, joten en itse ainakaan murehdi lainkaan ylijakamisesta.

    Mitä tulee Kristianin esittämään pointtiin ajankäytöstä… Mun mielestä kannattaa panostaa niin paljon aikaa kun tarvitaan sen tekemisen hyväksi JOS se tieto ei vanhene ja se sama sisältö on hyödyllistä vielä 2-3 vuoden päästä.

    Viittasitko muuten tähän kirjoitukseen: http://jarche.com/2015/01/the-exposure-economy/ ? Olisit linkittänyt siihen artikkelista, että ei olisi tarvinnut käydä Googlaamassa sitä erikseen 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s