#itbarometri : ICT:n hyödyntäminen hidasta vaikka infra suhteellisen hyvä

Olin kuuntelemassa ja livetwiittaamassa Sulavan tilillä IT-Barometrin julkaisua aamupäivällä. Tsekkaa koko raportti tuolta alhaalta linkin takaa.

Tällainen nosto jäi mieleen: “IT-barometrin mukaan vain joka viides suomalainen yritys ja julkishallinnon organisaatio on kyvykäs IT:n soveltaja ja johtaja.

Eli, karkeasti yleistäen, osaamme hankkia välineitä mutta emme soveltaa niiden käyttöä siten että arkemme muuttuisi oleellisesti. Tai sitten emme halua että arkemme oikeasti muuttuu mutta uusia versioita on asennettava. Jos sama viedään kuluttajapuolelle, ajatusleikkinä joku voisi ostaa uusimman älypuhelimen vanhan kapulan tilalle, ja käyttää sitä ainoastaan soittamiseen ja tekstiviestien lähettämiseen.

Muita tällaisia esimerkkejä, Office 365 -maailmasta:

  • otetaan käyttöön Lync, mutta ei pidetä sitä päällä lainkaan
  • otetaan käyttöön OneDrive for Business mutta ei tehdä lainkaan yhteiskehittelyä jaetuilla tiedostoilla, vaan tallenetaan sinne tiedostoja samanlaiseen hakemistohierarkiaan kuin aikaisemmin
  • otetaan käyttöön Yammer mutta luodaan sinne joka tiimille suljettu yhteisö, jotta muut eivät pääse näkemään juttuja, eikä avata lainkaan yleisiä “poikkitieteellisiä” ryhmiä
  • otetaan käyttöön OneNote mutta ei joko käytetä sitä lainkaan tai käytetään sitä vain yhdellä koneella henkilökohtaisten muistiinpanojen tallentamiseen

Esko Kilpi otti jossain puheenvuorossaan esiin sen, että tuotteen arvo ei riipu suoraan sen varsinaisesta kustannuksesta vaan siitä mihin sitä käytetään. Esimerkkinä on vaikka tuo huippuunsa viritetty, sensoreilla ja hienoilla sovelluksilla varustetta älypuhelin, jota käytettäisiin vain tekstareihin.

Mistä tämä ongelma johtuu? Miksi me suomalaiset näytämme tutkimuksen mukaan nimenomaan olevan jäljessä ICT:n hyödyntämisessä? Erään puhujan mielestä kyse on rohkeuden puutteesta, toisen mielestä myös rohkeuden puutteesta ja myös siitä että koulutuksemme ei vastaa uusiin vaatimuksiin. Ollaan liiaksi totuttu toimimaan vain Suomen markkinoilla eikä mietitä asioita kuluttajien vaan perinteisen teollisuuden tuotteiden kautta. Kuitenkin kuluttajien vaatimukset ovat ajaneet isoihin muutoksiin kuten näihin sosiaalisiin verkostoitumisvälineisiin ja vaikkapa Uberin kaltaisiin palveluihin.

Puhujat haastoivat myös yritysten johtoa sallimaan uusien toimintatapojen kokeiluja, ja rohkaisivat siirtymään pois pelkästään vesiputousmallin toiminnasta ketteriin ja nopeisiin malleihin. Esimerkkinä jo väsynytkin Yammer: ihan tarkkaan ei voida etukäteen tietää minkälaisia muutoksia Yammerin kaltainen väline aiheuttaa organisaatiossa jos sille ei anneta tilaa siihen esim. juuri jonkun kokeilun kautta. Turvallisinta tietysti on hankkia se käyttöön eikä koskaan ottaa sitä oikeasti käyttöön, silloin mikään ei muutu mutta myöskin mahdollisuus vauhdikkaampaan ja toimivampaan viestintään on menetetty. Kumpi sitten on vaarallisempaa, sitä voi pohdiskella 🙂

http://tivia.fi/lehdistotiedote/joka-viides-suomalaisyritys-on-kyvykas-itn-soveltaja

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s