Askel sisäisten yhteisöjen alkuun: otetaan “sisäinen some” käyttöön #yammerfi #eiodotellaenää #sisäinensome #cmadfi

Kuten Harto sanoo, yhteisöä ei voi tuosta vaan laittaa käyntiin mutta edellytyksiä voidaan luoda. Yksi tällainen perusedellytys joustavalle kommunikaatiolle on ns. sisäinen some -ratkaisu (inhottava termi mutta ehkä ymmärrettävä. Voidaan sanoa myös enterprise social tai sosiaalinen intra tai mitä vaan)

Vaihe 1: Yammer pilottikäyttöön NYT

Yksinkertaisimmillaan alkuun pääsee pilotoimalla Yammeria pienellä porukalla. Se ei maksa mitään, ei tarvitse kuin mennä saitille ja rekisteröidä se oman firman email -osoitteella. Ok, kannattaa ehkä kysyä joltain mutta toisaalta, on helpompi saada anteeksi kuin lupa, eikö?

Pilotoimalla näette miten homma aidosti toimii, vai toimiiko. Jos toimii, kokeilua voi lähteä lobbaamalla tai jollain muulla sisäisen politiikan tai prosessin mukaisesti edistämään siten että käyttö laajenisi.

Vaihe 2: Jos tarvitset tukea, soita kumppanille NYT

Tähän tai aikaisempaan vaiheeseen tai jopa etukäteissuunnitteluun sinulla on käytössäsi Suomessa paljon päteviä asiantuntijoita. Tukea löytyy myös käyttöönoton tukeen ja koulutukseen. Esim. itse olen työskennellyt sisäisen somen parissa käyttöönotoissa ja kouluttajan roolissa vuodesta 2010, eri alustoilla, sekä asiakkaan että konsultin roolissa, eli homma on tuttua. Valitse se porukka, jonka kanssa mieluiten haluat tehdä hommia. Vaihtoehtoja ovat esim. nämä, ja varmaan on muitakin: meidän firma eli Sulava, Sininen Meteoriitti, Digital Illustrated, Innofactor. Kaikki Microsoftin kumppaneita, tiedot löytyvät netistä kyllä, twitterilla saa kontaktin kaikkiin.

Miksi rohkaisen tällaiseen “anarkistiseen” toimintaan? Koska nyt on 2015. Sisäinen some alkaa olla käsitteenä ja ajatuksena sen verran tuttu, että monet ymmärtävät mikä idea siinä on. Monissa organisaatioissa kuitenkin tällaisten päätösten tekeminen ottaa aikamoisen ajan. Ja maailma ei odota että täällä Suomessa mietitään että pitäisikö meidänkin kokeilla vaan se menee eteenpäin.

Vaihe 3: Oppia, ajanmukaisia välineitä ja edistystä NYT eikä ensi vuonna

Sisäinen some ei ole mikään hopealuoti, joka ratkaisee kaikki ongelmat mutta se on erinomainen tapa tehostaa, keventää ja demokratisoida sisäistä viestintää nopeasti. Uskon että Yammerin kaltaiset ratkaisut tulevat olemaan kaikissa organisaatioissa täysin arkipäiväisiä ihan parin vuoden sisällä, työntekijät ja varsinkin tulevat työntekijät edellyttävät että viestintävälineet ovat ajan tasalla. Miksi siis kannattaisi vielä odottaa?

Advertisements
Posted in esn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s