5 vinkkiä joilla pidät aivosi kunnossa modernin tietotyön melskeessä #tietotyö #aivot

Tietotyöstä sanottua: Digityöläisellä ei ole työaikaa perinteisessä mielessä. Työn mitta ei ole jossain tietyssä paikassa istuttu aika vaan se mitä saadaan aikaiseksi. Ajatustyössä on oleellista hyvä palautuminen, joka on haastavaa silloin kun työaika elää pitkin poikin vuorokausia ja viikkoja. Aivojen toimintakyky on avainasemassa tietotyössä.

Viimeinen varmastikin se olennaisin asia. Onneksi asiaan voi itse vaikuttaa ainakin jonkin verran.

Tässä muutama yksinkertainen vinkki aivojen kunnossa pitämiseksi:

  1. riittävä uni (yllätys!)
    yksi konkreettinen vinkki tähän liittyen on eristää makuuhuone ei-digitaaliseksi alueeksi, ja rajoittaa laitteiden käyttöä 1-2h ennen nukkumaanmenoa
  2. offline -aika
    hyvä kirjallisuus, muu kulttuuri, sosiaalinen kanssakäyminen face to face, jne
  3. happi eli ulkoilu
  4. liikunta
  5. intervallityö(tm)

Muitakin löytyy mutta perusjutut ovat aina perusjuttuja. Noudatanko itse näitä kaikkia? No, vaihtelevasti. Mitkä ovat sinun vinkkisi?

Lue lisää aiheesta:

“Tutkimuksen tulokset vahvistavat sen, että asiantuntijoiden työajat ja työn tekemisen paikka ovat hajautuneet. Akavan mielestä työaikalakia tuleekin uudistaa. Työn hajautuessa työn ja muun elämän väliset rajat hämärtyvät, ja tämä vaikeuttaa työstä palautumista. Palautuminen on välttämätöntä, jotta työntekijä jaksaa työssä ja pysyy työkykyisenä koko työuran ajan. “

http://www.akava.fi/akavalainen/ajassa/artikkelit/tyopaikat_hajautuvat_ja_tyoajat_laikkyvat_asiantuntijatyossa

“Työnantajat antavat työntekijöille nykyään paljon vapauksia tehdä työtä paikasta ja ajasta riippumatta. Antamalla sopivasti vapautta motivoidaan tehokkaaseen ja vastuulliseen työntekoon. Kun työtä tehdään ajasta joustaen, miten nykyään määritellään työaika?”

http://www.sulava.com/2014/12/digityolaisen-tyoaika-onko-sellaista/

“David Rock puhui intervallityöstä jossain kirjassaan, eli siitä että otetaan huomioon sekin seikka, että ihminen ei pysty yleensä ottaen keskittymään kuin n. 15-20min yhteen asiaan. Sen jälkeen olisi hyvä ottaa pieni kävelytauko tai sitten tehdä jotain ihan muuta ja palata hommiin kun itselle sopii.”

https://markosuomi.wordpress.com/2013/10/17/intervallityotm-win-win-win-tilanne/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s