Vaikuttajuus, yhteisöllisyys, ihmisyys, aitous?

Aitouden metsästys koko ajan kiihtyvässä pro-brändäysrobottien kisassa. Aikamoinen haaste. Tämä tulee mieleen kun mietin Jeff Bullaksen kertomia juttuja, jotka on tiivistetty tähän:

http://www.kubo.fi/jeff-bullas-suomessa-11-vinkkia-miten-nousta-asiantuntijasta-vaikuttajaksi/

Jeff tekee omaa juttuaan, eli vähän samaa kuin Mari Smith tai Guy Kawasaki, ammattimaisesti ja täyspäiväisesti. Hän on ikäänkuin asiantuntija ja vaikuttaja, aiheesta Jeff Bullas. Jeff Bullas on ikäänkuin mediatalo, ja myös ihminen, joka julkaisee kirjoituksia ja kirjoja ja vaikka mitä materiaalia tavoitteena lisätä ko. mediatalon näkyvyyttä sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa.

Tämä on kai sitä itsensä brändäämistä puhtaimmassa muodossaan. Onko tulevaisuus siis se, että jokainen on oma mediatalonsa, jotka yrittävät saada niitä seuraajiksi, jotka eivät vielä ole mediataloja? Kuka sitten enää seuraa kun kaikki ovat yksittäisiä mediataloja? 🙂

Onko tässä kokonaisuudessa sitten tilaa sille aina peräänkuulutetulle ihmisyydelle? Vai tuleeko olemaan sellainen tilanne, jossa jotkut jättäytyvät tietoisesti pois tästä hyperbrändäyksen maailmasta ja tyytyvät yksinkertaisesti keskustelemaan keskenään ja tutustumaan toisiinsa verkon mahdollistamilla keinoilla?

 

Paradoksaalista on sekin, että nyt esimerkiksi panostetaan siihen, että ihmiset tulisivat omana itsenään esiin, ja brändäisivät itsensä asiantuntijoina sen sijaan että joku firmasta toimisi logon takana sen edustajana. Perusteluna on se että “ihmisiä eivät kiinnosta brändit / logot vaan toiset ihmiset”. Mutta entäs sitten kun yksittäisestä asiantuntijasta tulee Bullaksen tai Kawasakin kaltainen mediatalo, jolta tulee säännöllisesti ajastettuja viestejä? Eikös sellainen luontaisesti työnnä pois ihmisiä, koska mikä ero sillä loppujen lopuksi enää on johonkin perinteiseen brändiin?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s