Asiantuntijuus ilman norsunluutornia, uhka vai mahdollisuus?

Asiantuntijuus näyttää mielestäni nykyisin enemmän yhteiseltä ongelmanratkaisulta kuin siltä että jostain tulee Asian Tuntija valkoisella ratsulla ja hoitaa kaiken. On paljon ongelmia, joihin ei ole mitään helppoja tai edes valmiita ratkaisuja, vaan ne vaativat sekä asiakkaalta että asiantuntijalta luovaa yhteistyötä.

Toinen haaste kaikille asiantuntijatyötä tekeville on myös laskeutuminen Kansan pariin sieltä entisistä korkeuksista. Tutkinnot ja viralliset tittelit saattavat menettää merkityksensä jos ei pysty kertomaan omasta osaamisalueestaan ymmärrettävästi ja jos kukaan muu ei ymmärrä mistä on kyse.

Tältä mielestäni näyttää ainakin IT:n rooli tänä päivänä. Ei riitä että osaa teknologian, on tiedettävä mitä hyötyä siitä on ihmisille ja yhdessä muiden kanssa on selvitettävä mitä ongelmia milläkin teknisellä ratkaisulla voidaan hoitaa. Mitä mieltä olet?

Advertisements

4 thoughts on “Asiantuntijuus ilman norsunluutornia, uhka vai mahdollisuus?

  1. Toiminnallisuusmatriisi mallia “tällä vasaralla lyöt 2 naulaa minuutissa ja standardilla vain yhden”. That’s the shit valitettavasti. Moneen hankkeeseen mennään ns. lisenssit edellä, eli ostetaan joku teknologia ja vasta sitten pohditaan mitä sillä voisikaan tehdä. Taipuuko oma organisaatio edes tällaisen mahdollisuuden hyödyntämiseen? Lisäksi tuon muutoksen jalkautuksessa IT:ltä itseltään loppuu hyvin usein natsat kesken, jonka vuoksi saattaisi olla mielekästä ottaa projekteille vetovastuullinen myös projektista eniten hyötyvän liiketoimintafunktion kärkipaikoilta 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s