Salaisuudet julki: miksi turha sisältö saa paljon tykkäyksiä ja jakoja? #sisältö #asenne #info #innostus

Oletko koskaan miettinyt, miksi omasta mielestäsi täysin tyhjältä vaikuttava tekstinpätkä tai video saa ihmiset jotenkin sekaisin ja jakamaan, kehumaan ja tykkäämään siitä hirveän paljon. Jopa silloinkin kun sisältö ei sisällä yhtään uutta tiedonjyvää tai ainuttakaan ajatusta?

Mietin tätä aina välillä mutta sitten muistan alla olevan kuvan (ei ole itse keksimäni mutta en muista kenen). Tämä ilmiö tuli vastaan usein liikuntaskenen materiaaleissa.

asenne-info

Kaikki sisältö voidaan karkeasti viskoa tuolle nelikentälle jonnekin kohtaan. Idea on se, että jos minä etsin jotain uutta ja tarkkaa tietoa jostain aiheesta, ja kaikki löytämäni onkin asennetta viestivää ja innostavaa, pidän sitä turhana siinä tilanteessa. Jos taas etsin jotain, joka vähän piristäisi päivää ja saisi uskomaan tulevaisuuteen / ihmiseen (inspiroivat huoneentaulut FB:ssä) ja törmään tarkkaa infoa sisältävään ohjeistukseen, pidän sitä kuolettavan tylsänä ja turhana.

On tärkeä huomata että tässä ei ole kyse mistään arvoasteikosta. Toki, joku voi sanoa että esimerkiksi kaikki muu paitsi uutta tietoa sisältävä sisältö on turhaa. Mutta, jostain syystä me ihmiset emme ehkä kaipaakaan niin paljon itse tietoa kuin tunnetta yhteenkuuluvuudesta ja eteenpäin menemisestä? Jos asia olisi toisin, sisältöä ei tulisi tällaisella massiivisella määrällä koko ajan uudestaan ja uudestaan.

Esim. kun on jossain skenessä mukana useampia vuosia, erilaiset sisällöt alkavat toistaa itseään. Liikuntapuolella ei esimerkiksi ole mitään varsinaisesti uusia liikkeitä keksitty sitten sen kun ihminen oppi liikkumaan kahdella jalalla. Silloin tuli kyykky, mave ja leuanveto. Silti, yhä uudelleen eri ihmiset tuottavat täsmälleen samat artikkelit siitä kuinka se ja se liike on joko uusi tai ainakin mullistava tapa liikkua. Luulen että siinäkin on vain loppujen lopuksi kyse siitä, että halutaan vaikuttaa ihmisiin, jotta he innostuisivat liikkumaan lisää.

Tämä johtaa siihenkin että tämän päivän henkilöbrändäys on jatkuvaa tuuttaamista eri puolille. Ennen oli joku staattinen CV, ja se oli ok koska sisältö oli enemmän kylttejä kuin virtoja. Oli hyvä jos oma kyltti oli värikäs ja erottuva. Nyt taas tiedon virta on huumaavan kova, ei mikään puro vaan useita suuria putouksia samaan aikaan. Yksittäisillä sisällöillä ja artikkeleilla ei ole niin paljoa merkitystä kuin jonkinlaisella jatkuvalla läsnäololla tai tavoitettavuudella. Ei voi mitenkään odottaa että jatkuva sisältö olisi mitään noista nelikentän jutuista yksinomaan, vaan todennäköisesti se vaihtelee ja veikkaan että kallistuu tuonne innostavan puolelle, jos ei muuten niin siksi että itsekin innostuisi aiheista uudelleen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s