Mikä sen “enterprise social” -härvelin rooli oikeasti on? #esn #yammer #connections #jive

Viime vuonna kohkattiin kovaan ääneen Enterprise Social -ratkaisuista. Tänä vuonna ihmetellään että miksi ihmiset eivät käytä niitä tarpeeksi. Tuohan on tällainen “alan” sanahirviö, joka ei sano tavalliselle ihmiselle yhtään mitään. Jo 2010 tätä samaa asiaa vietiin kovasti eteenpäin, silloin aihe oli vielä kovin uusi. Nyt onneksi asia alkaa arkipäiväistyä ja olemme päässeet pahimmista lastentaudeista ja ennakkoluuloista eroon, joten voimme keskittyä itse asiaan eli aitoon hyödyntämiseen.

Mutta, mitä se Enterprise Social nyt sitten ihan oikeasti tavalliselle ihmiselle työpaikalla tarkoittaa? Onko se taas yksi sovellus, jota pitää alkaa käyttämään, koska IT/viestintä/HR-osasto niin haluaa? Mitä sitten vaikka meillä olisi Enterprise Social tai ESN tai “sisäinen some”? Miten se minun työntekoani helpottaa?

Käytän tässä esimerkkinä Yammeria, vaikka tämä pätee yhtä lailla Connectionsiin, Jiveen tai johonkin muuhun vastaavaan. Yammeria siis pitäisi nyt kaikkien käyttää. Miksi?

Yammer on siis Microsoftin “sosiaalinen alusta” tai sisäinen some-ratkaisu tai miksikä sitä haluaakaan kutsua. Käytännössä se on aika pitkälle Twitterin kaltainen alusta, jolla jokainen työntekijä voi julkaista monelta-monelle -ajatuksella viestejä. Ei mennä teknisiin yksityiskohtiin. Mietitään että mitä tällainen ratkaisu tarjoaa firman sisällä.

yammerrooli

Organisaatioissa on siiloja. On toimistoja, tiimejä, osastoja, projekteja, erilaisia business- sovelluksia ja vaikka mitä. Jos tulee eteen tilanne, jossa pitää kysyä tai selvittää jotain näiden siilojen välillä olevaa asiaa, tai jotain, mikä ei oikein kuulu mihinkään lokeroon, siihen käytettiin aikaisemmin sähköpostia. “Hei, kuka tietää tästä asiasta” -> parillekymmenelle ihmiselle CC:nä tietysti, koska ei voi tietää kuka tietää. Tai “katsokaa minkälaisen tapahtuman osasto X järjestää, ilmottautukaa vastaamalla tähän postiin” -> kaikille etelä-Suomen toimistoille massapostina. Tottakai näitä kysymyksiä ja tiedotuksia hoidettiin myös käytävillä huutelemalla, ongelma vain oli se, että muissa toimipisteissä huutelu ei kuulunut.

Kaikki tietävät mihin tuo on johtanut: hirvittävä sähköpostitulva, viesteistä suurin osa epärelevanttia itselle. Ja toisena ääripäänä se että viesti ei kulkenut joihinkin paikkoihin ollenkaan.

Tarve on siis jollekin, johon voi tällaisia isojen jakeluiden asioita viedä siten että kaikki ne näkevät. Paikka sellaiselle, jolle ei vielä ole projektia, tiimiä, tuotetta tai osastoa. Alusta, joka mahdollistaa kaikkien ihmisten osallistumisen ideointiin ja nopeaan reagointiin. Siihen Yammer istuu hyvin. Kyllä, siinä on ryhmiäkin sitten kun asioita on tarve rajata aiheen tai projektin mukaan, mutta se on asia erikseen.

Tietenkin tämä palvelu on käytettävissä miltä tahansa tietokoneelta tai mobiililaitteelta, jolloin viesti kulkee ajasta ja paikasta riippumatta ja tieto on kaikkien saatavilla nyt heti.

Ei ole itsestäänselvää että Yammer tai muu ESN -ratkaisu valahtaa tuollaiseksi “yleiseksi käytäväksi”. Kyse on paljolti siitä minkälainen rooli sille halutaan organisaation viestinnässä antaa ja miten se viedään osaksi ihmisten arkea.

Sanahirviön takaa ei siis paljastunutkaan kaiken parantava ihmelaite, vaan yksinkertainen alusta, jolla saa monta asiaa liikkeelle nopeasti. ESN ei paranna hetkessä firman ryhmähenkeä eikä viestintää mutta se antaa ihan toisenlaiset mahdollisuudet osallistaa ihmisiä ennen kaikkea nopeasti ja pienellä kynnyksellä. Kokeile vaikka jos et usko.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s