Työminä, kotiminä, minäminä, privaminä? @liljajan kysyy, mikset jo vastaa?

Jani Lilja, Turun lahja sosiaalisen median tolkulliselle hyödyntämiselle, kysyi yllä olevan kysymyksen mikroblogipalvelu Twitterissa ammoin tänä aamuna.

Keskustelu kävi kuumana, ja jo kohta eräskin konsultti (allekirjoittanut) veti esille @tuija -kortin, eli Työminä ja vapaa-ajan  minä sosiaalisessa mediassa -esityksen slide nro 13:

http://www.slideshare.net/kaitalonpoika/tuija-aalto-tymin-ja-vapaaajan-min-sosiaalisessa-mediassa

Ketä tässä sitten oikein edustetaan? Itse olen ajatellut että ns. sisältö, jota tuotan, on joko julkista työasiaa tai julkista harraste-, kulttuuri- ja muuta asiaa. Privaattijutut ja ns. confidential -tyyppiset työasiat jätän kaiken somen ulkopuolelle. Paitsi että jaan omasta mielestäni hyviä sarkastisia huumorikatkelmia aina välillä, enkä oikein tiedä mihin alueeseen ne kuuluvat. Enhän ole sentään robotti vaan ihminen.

Mielipiteeni ovat omiani (tai oikeastaan muilta ihmisiltä ja länsimaisesta kulttuurista vaikutteita saaneita, sekä hetken mielijohteesta lausuttuja miettimättömiä epärationaalisia kommentteja) mutta en tykkää ajatuksesta että minun pitäisi jotenkin mainita se disclaimer -muotoisesti erikseen jossain palveluiden profiileissa.

Tämä siksi että:

  • en usko että kukaan lukee profiilitekstiäni, en ainakaan itse lue muiden paitsi hyvin harvoin, en kuitenkaan tietäisi jos joku olisi yhtäkkiä ilmoittanutkin että “mielipiteeni ovat puoliksi omiani ja puoliksi firman” yms
  • ihmiset joka tapauksessa vetävät toisten tekemisistä johtopäätöksiä, jotka eivät ole sisällön tuottajien kontrollissa: en voi tietää kuinka moni lukee tekstejäni milläkin oletuksella. joku tietää missä olen töissä, joku ei, jotakin ei voisi vähempää kiinnostaa
  • entä jos joku edustaa useaa tahoa? urheiluseura, firma, luottamustehtävä, sivuduuni jne? Mistä tietää mihin mikäkin twiitti osuu? Jokaiseen erillinen disclaimer?

Toisaalta, nykyinen työroolini antaa luontevan pohjan keskustella julkisesti tietyistä asioista, esim. tästä aiheesta. Tavoitteeni on edistää viestintä- ja työtaparatkaisuja moderneilla välineillä asiakasyrityksissä, ja esimerkiksi verkkoviestinnän monet puolet kuuluvat tekemiseen ihan täysin, siispä onnekkaasti oma kiinnostus ja työrooli lomittuvat kätevästi.

Mitä mieltä sinä olet tästä? Ketä sinä edustat ja miksi? Vastaa Janille!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s