Konkretiaa #uusityö -käsitteeseen? #rutiinit #arki

Termi “uusi työ” kuulostaa hienolta mutta mitä se oikein ihan konkreettisesti arjessa tarkoittaa? Voisiko olla jotain tällaista organisaatiossa tietotyötä tekevän näkökulmasta?

– mahdollisuus toimia oman organisaatiorakenteen ulkopuolella, jos tarve vaatii eli sekä mandaatti että välineet toimia sisäisissä verkostoissa. Maantieteellisten erojen ollessa suuria, tämä tarkoittaa että on alusta pitää verkkokokouksia, työstää yhdessä dokumentteja siten että ne myös löytää jälkeenpäin jostain helposti.

– tavoitemittaus työaikamittauksen sijaan, jolloin ei ole niin paljoa merkitystä tekeekö työnsä työpaikalla vai jossain muualla. Luonnollisesti jälleen on käytössä alusta, jonka avulla voidaan saada kontakti kollegoihin videon, äänen ja tekstin kautta tarvittaessa. Ja tähän toki taas ns. mandaatti eli näin saa toimia ja se on yhteisesti sovittu käytäntö.

Esim. tiimillä on viikko aikaa rakentaa joku suunnitelma yhdessä. Ei ole väliä sillä missä ja millä aikavyöhykkeellä työ tehdään, kunhan suunnitelma löytyy tietystä paikasta viikon päästä.

Mitä muuta? Ei tämä nyt niin ihmeelliseltä kuulosta: pitää olla yhteinen, ei vain jonkun yksilön, idea siitä miten meillä halutaan toimia ja sitten varmistetaan että meillä on välineet ja alustat, jotka tukevat toimintaa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s