Kun kaikilla on #esn, alkaa siitä olla enemmän hyötyä kaikille?

Gartner ei erikseen mainitse #esn -ratkaisuja (Enterprise Social Network eli jonkinlainen ihmisten väliseen vuorovaikutukseen perustuva viestintä- ryhmätyöratkaisu firman sisällä) erikseen Hype cyclessaan:

http://www.gartner.com/newsroom/id/2819918

Activity Streams -kohta tosin löytyy, kohdasta jossa ollaan jo matkalla vakiintumiseen, eli pahin hype on mennyt ja nyt yhä useammat pääsevät nautiskelemaan aidoista hyödyistä. Aktiviteettivirta on tietysti vain yksi osa #esn -ratkaisua mutta yksi niistä tärkeistä, se joka mahdollistaa sen että puolivahingossa pysytään kärryillä siitä mitä kollegat tekevät (olettaen että tarpeeksi moni käyttää palvelua siihen että jakaa tekemisiään tai että se on automatisoitu tarpeeksi hyvin).

Uskon että #esn -ratkaisu on aika sellainen vakiovaruste nykyaikaisessa organisaatiossa, ja niitä saakin nykyisin hyvin helposti muutamalla klikkauksella käyttöön, kuten esim Yammerin. Se, että niitä alkaa olemaan paljon tarkoittaa sitä että niiden käytöstä alkaa olla tietoa enemmän. Vuonna 2010 esim. oli sellainen tilanne että oli hankalampi löytää referenssikohteita ja jokainen pioneeri joutui keksimään pyörää itse.

Veikkaan että näiden välineiden seuraava askel on tiukempi integraatio muihin työsysteemeihin, siten että ehkä jopa itse #esn -käsitteenä katoaa, ja niiden hyödyllisimmät ominaisuudet uppoavat saumattomasti taustalle. Tätä on jo jokunen vuosi visioitu mutta nyt ollaan jo aika lähellä ainakin IBM Connections:n ja Yammer + O365:n kanssa. En tiedä miten sellaiset pelurit kuin Jive aikovat pärjätä erillisillä systeemeillään (en tunne niin hyvin eli voi olla että sieltäkin löytyy joku saumaton integraatio kiikarista).

Tässä vaiheessa, kun on kuitenkin vielä jossain firmoja, joissa tällaisia ratkaisuja ei ole(vai onko?), mielestäni yksi tärkeimmistä asioista käyttöönoton onnistumiseen liittyen on kuvattu alla olevassa artikkelissa: välineellä on oltava joku tarkoitus, eli pitää pystyä vastaamaan siihen että miksi se on hankittu ja mihin sitä on tarkoitus käyttää juuri meidän organisaatiossamme.

 ”

“Many ESNs aren’t living up to their full potential because they’ve been implemented as a technology and not as a business strategy,” Li said.

Gartner’s Rozwell stresses that there needs to be “a compelling purpose for which the tool will be used.”

Compelling in this context means not only that the software has to be enticing, but that it also helps people get their job done better, whether that means faster, easier, more efficiently or less expensively, she said.

“The key there is that it’s got to help me get my real work done,” Rozwell said.

http://www.macworld.com.au/mac-in-business/many-employees-wont-mingle-with-enterprise-social-networking-esn-127367/#.U-kDQYCSzJE

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s