Iloisesti ihmiskokeessa tuottamassa arvoa, mutta kenelle ja miksi? #some

Marja Nousiainen kysyy aiheellisesti että kenelle me loppujen lopuksi tuotamme arvoa kun “kuratoimme” “sisältöämme” sosiaalisessa mediassa, kun toimimme siinä kuten palvelun tuottajat haluavat, eli tulemme paikalle usein, kerromme itsestämme paljon ja jaamme erilaista materiaalia?

“Me kaikki jaamme vapaaehtoisesti mitä yksityisimpiä tietoja suurten amerikkalaisyritysten Googlen, Facebookin ja muiden vastaavien käyttöön, mutta edes yhtiöillä itsellään ei taida olla tietoa siitä mihin kaikkeen tietoja käytetään. “

Sanotaan että tänä päivänä yhä useammin jonkun asian arvo ei ole asiassa tai esineessä sinänsä, vaan siinä miten käyttäjä/omistaja kokee saavansa siitä itselleen arvoa. Esimerkiksi joku voi maailman kehittyneemmällä älylaitteella opiskella itselleen uuden tutkinnon tai osallistua keskusteluun maailman parhaiden asiantuntijoiden kanssa, tai tuottaa ja editoida elokuvan tai sitten selailla laitteella uusimmat julkkisjuorut. Arvo on suhteellista ja subjektiivista?

Mitä arvoa sitten saamme siitä, kun postaamme kuvan Facebookiin tai Instagramiin? Ehkä hyvää mieltä tai pienen dopamiiniryöpsähdyksen kun saamme laitteeseemme signaaleja siitä, että joku toinen on tykännyt kuvastamme? Lisää ulottuvuuksia henkilöbrändiimme? Hyvää mieltä siitä että olemme jakaneet jotain muille hyödyllistä, vaikka jonkun elämää helpottavan vinkin kuvan muodossa?

Vai teemmekö kaikkea tätä vain siksi kun muutkin tuntuvat tekevän, miettimättä sen enempää? On kiva jakaa kaikkea kivaa ja tykkäillä, koska kaikki muutkin tekevät niin ja sillä tavalla saa tunteen kuulumisesta isompaan yhteisöön?

Toisaalta, kun lataamme kuvan palveluun, ehkä palvelu itse saa siitä enemmän arvoa kuin me?

EDIT: Toinen puoli arvosta on tietysti se, kuinka paljon päätämme sijoittaa palveluihin? Kyse ei ole suoraan rahasta, sillä moni palvelu on ilmainen, mutta kun päätämme “olla läsnä” jossain palvelussa, käytännössä se tarkoittaa säännöllistä ajan sijoittamista kyseiseen palveluun. Aika on kalleinta mitä meillä on, sillä meillä on vain yksi elämä, joten sekin on iso sijoitus 🙂

Marjan artikkeli:

http://tulevaisuudenviestintaa.blogspot.fi/2014/07/terveisia-somesta-ihmiskokeesta.html

Artikkeli tiedon kuratoinnista ja muista digitaalisen lukutaidon ulottuvuuksista:

http://ibrarspace.net/2014/05/21/curation-as-a-digital-literacy-practice/

Joskus “sisältö” on myös tällaista:

http://saukkorauta.wordpress.com/2014/07/31/konsulent-konsultti-karmesahon-kasitys-visuaalisesta-sisallosta/

Advertisements

2 thoughts on “Iloisesti ihmiskokeessa tuottamassa arvoa, mutta kenelle ja miksi? #some

  1. Marko, olen otettu, että jatkat keskustelua. Tämä on niin megakokoinen aihe, että pieni ihminen ei oikein tajua perspektiiviä. Onneksi jotkut esittävät kysymyksiä (me?) joihin sitten toiset ihmiset vastaavat.

    Facebookilta on varmaan turhaa odottaa vastausta. Edes yhtiökokouksessa.
    Jatketaan kysymysten kysymistä ja asioiden kyseenalaistamista ja ollaan mukana iloisesti ihmiskokeessa.

  2. Heh, hassulta näyttää nimimerkkini. Tuleva1suus olen siis minä, Marja Nousiainen 😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s