Miksi sosiaalinen media edes pitäisi omaksua? #some #työ #asiantuntijuus

Miia Kosonen kirjoittaa hyvin siitä miten uudenlaistan työtapojen omaksuminen ei tapahdukaan sillä, että perustetaan tili johonkin palveluun ja aletaan jakamaan sisältöjä tiiviillä tahdilla:

http://tohtorilletoita.wordpress.com/2014/04/29/vaiheessa-sosiaalisen-median-omaksuminen/

Tästä tulee mieleen parikin kysymystä, joita käsittelen alla epäjohdonmukaisesti:

1. Asiantuntijan rooli julkisessa sosiaalisessa mediassa

Tänä päivänä on vallalla käsitys, jossa lähdetään siitä että asiantuntijan pitää olla läsnä sosiaalisessa mediassa, ja jakaa omaa osaamistaan muille. Miksi?

  • hän erottuu työmarkkinoilla edukseen
  • hän “ottaa haltuun” jonkun aiheen keskusteluvirtaa, eli sijoittautuu niinsanotuksi mielipidejohtajaksi
  • hän voi oppia muilta alansa tai jopa toisten alojen asiantuntijoilta
  • hän saa paljon twitter -seuraajia

Onko tämä mielestäsi ns. “seems legit”? Onko se noin yksinkertaista? En itse pidä mitenkään hyvänä tavoitteena sitä että joka ikinen asiantuntija olisi superaktiivinen twitterissa ja jakaisi koko ajan asiantuntemustaan kaikille broadcast -tyyliin. Joillekin se sopii ja joitakin se palvelee mutta en usko että kaikkea. Toisaalta, hienoa olisi jos eri alojen asiantuntijat käyttäisivät monipuolisesti yhteisöllisiä työtapoja ratkaistakseen yhdessä jotain sellaisia ongelmia, joita eivät yksin tai omien siilojensa sisällä pysty ratkaisemaan.

 

2. yhteisöllisten työtapojen opettelu sosiaalisen median mallien mukaisesti

Tässä tutkimusta: http://www.marketvisio.fi/fi/ajankohtaista/uutiset-marketvisio/2027-suomessa-vasta-opetellaan-hyodyntamaan-yhteisollisia-ty%C3%B6tapoja

Onko twitterin käyttö yhteisöllistä työskentelyä? Mielestäni se on sitä hyvin harvoin, enemmänkin se muistuttaa sitä että on jossain isossa konferenssissa ja välillä pysähtyy juttelemaan jonkun aiheen tiimoilta mielenkiintoisesti ja sitten jatkaa toisaalle, jossa voi vaihtaa ajatuksia jostain kepeämmästä ja sitten taas hypätä toiseen porukkaan, jossa tapellaan intohimoisesti.

Jos puhutaan yhteisöllisestä työstä jonkun tiimin sisällä, siinä tulee mielestäni vastaan muutamia asioita, joita twitterissa ei ole:

  • luottamus ja luottamuksellisuus: joitakin asioita ihmisen on helpompi tai yleensä mahdollista jakaa vain luotettujen toisten ihmisten kanssa, ei kaikkien maailman ihmisten kanssa -> tiivis tiimi voi hyödyntää jotain yhteisöllistä välinettä suljetusti ja saada tehokkuushyötyjä jos väline on helppokäyttöinen kuten Twitter mutta ehkä yhtäläisyydet jäävät siihen?
  • tavoitteellinen ja keskittynyt työ: tiimikin voi tehdä tietyn tavoitteen ympärillä työtä keskittyneesti mutta silloin ei ole hyödyllistä saada kaikkia maailman linkkejä serendipiditeettisesti ruudulle, vaan on voitava sulkea epäolennaisuudet ulkopuolelle tietyksi ajaksi. Tällaiseen voi toimia joku virtuaalinen seinä, jos tiimi on hajallaan mutta oleellista on aika, yhteinen tila ja keskittyminen, ei totaalinen avoimuus
  • tiimityössä oleellista on se, että on jotain yhdessä sovittuja ja käytännössäkin toteutettuja toimintatapoja. Jos yksi ihminen tekee innoissaan kaikki työnsä jossain yhteisöllisessä kanavassa ja kaikki 30 muuta vielä excelissä ja sähköpostissa, voi olla että välineiden hyödyntäminen on kaukana optimaalisesta tasosta jos katsotaan koko tiimiä

Twitterissa voi suorittaa hyvinkin onnistuneesti erilaisia joukkoistamistehtäviä ja välineen nopeus ja suoruus on vaikuttavaa, siksi itsekin siitä pidän oikeastaan eniten kaikista somevälineistä. En silti ajattele että sen täysin avoin malli toimii lähellekään kaikissa asioissa, edelleen on tarvetta monipuolisemmalle viestimiselle, yksityisyydelle jne.

Tiivistys: uskon että somen malleista on hyötyä monissa tilanteissa mutta en usko että “keksileikkuri” -tyyppiset someohjeet palvelevat lähellekään kaikkia yksilöitä saati tiimejä tai yhteisöjä. “Jokaisen organisaation kannattaa miettiä miten, missä ja milloin yhteisöllisestä viestinnästä syntyy suurin lisäarvo

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s