Olemmeko täällä kehittämässä jotain vai hakemassa huomiota ja huutelemassa? #yhteiskehittely

Lainaus Kirsi Kallion luentomateriaalista, kurssin aiheena oppiminen työssä ja verkostoissa.

“Kollaboratiivinen yhteisöllisyys perustuu osallistumiseen,
kontribuutiona yhteiseen toiminnan kohteeseen. Luottamus
korostuu uudella tavalla. “

Olen oppinut kurssilla että työssä on ollut muutama merkittävä murros: käsityö -> vakioitu massatuotanto -> joustava massatuotanto -> asiakaskohtainen massatuotanto -> innovaatiovetoinen yhteiskehittely. Suunnilleen noin.

Tämä lainaus on tuosta viimeisestä mallista, eli siitä että tuotteita ja palveluita ei vain runnota asiakkaiden kurkusta alas vaan nämä ovat mukana kehittämässä niitä erilaisilla tavoilla. Tämä on oikein hienoa ja sitä joissakin paikoissa tehdäänkin jo. Kuitenkin, tällainen työn malli on vielä hyvin tuore, eikä se ole lainkaan yleistä, osa on vielä ihan eri vaiheessa menossa.

Pointtini ei itse asiassa liity tuotantoon vaan somevälineiden otaksuttuun yhteisöllisyyteen ja siihen malliin miten niitä käytetään. Väittäisin että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta me hyödynnämme näitä avoimia alustoja kuten Twitteria ja Facebookia yksipuolisesti tuottamalla massatuotantona henkilöbrändejä.

Esimerkiksi jos tavoitteeni olisi kerätä paljon seuraajia, niin ottaisin oppini jostain How to Brand Yourself Like a Maniac -ekirjasta (13,90€) ja saisin seuraajia ja kommentoijia. Olisin keräämääni verkostoani hyväksi käyttämällä saanut oman Klout -pistemääräni kohoamaan kadehdittaviin lukemiin. Ja jos kaikki tekevät näin niin Suomessakin olisi useampi miljoonaa hyvää brändiä.

Tämä on silti kaukana kollaboratiivisesta yhteisöllisyydestä, jossa olisi oltava joku yhteinen hiili, johon porukalla puhalletaan. En ole ihan varma toimiiko täysin avoin verkosto parhaiten tällaiseen työskentelyyn mutta olen nähnyt ja ollut mukanakin muutamissa hyvissä kokeiluissa. Tällaista näkisin mielelläni enemmänkin, sillä näistä toimintamalleista voisi uskoakseni ammentaa myös työelämään monella tavalla.

Avoimessa verkossa on helppo saada aikaan harha yhteisöstä mutta kyseessä voikin olla vain virtuaalinen cocktail -tilaisuus, jossa ei olekaan tarkoitus saada mitään yhdessä aikaan, vaan enemmänkin näyttäytyä ja flirttailla. Siinä ei toki ole mitään vikaa mutta kaipaisin itse enemmän esimerkkejä tavoitteellisesta kollaboratiivisesta yhteisöllisestä toiminnasta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s