Pikaopas: Omia tavoitteita tukeva #some:n hyödyntäminen inspired by @tuija

Tämä on pikaopas somen käyttöön, ohjeet tässä listassa ja perustelut sen alla:

  1. mieti mitä haluat yleensä edustaa sosiaalisessa mediassa ja muutenkin julkisessa internetissä, käytä avuksesi Tuija Aallon hyvää nelikenttää (linkki alla)
  2. mieti mitä ovat pitkän tähtäimen tavoitteesi
  3. toimi

Nettinäkyvyyden periaatteet

Tuija Aallon kehittämä nelikenttä on edelleen erittäin hyvä somen käyttöä miettivälle, vaikka se onkin julkaistu jo ammoisina aikoina eli 2010.

Mietin tätä nelikenttää omien tavoitteiden kautta, ja ajattelen että niiden avulla voisi olla helmpompi päättää miten kannattaa missäkin palvelussa julkisesti touhuta. Usein somen käyttöön saatetaan opastaa hyvin mustavalkoisesti tyyliin “no tee niinkuin @titmeister tai @tuomasenbuske, heillä on paljon seuraajia! Tuotat niinku sellasta engeizaavaa sisältöä jatkuvasti niin sun seuraajat diggailee”. Tämä voi kuulostaa hyvältä mutta en usko että näiden herrojen tavoitteet ovat välttämättä samat kuin kaikilla muilla (en oikeasti tiedä heidän tavoitteitaan mutta arvaan ja kärjistän), jolloin voi olla että toimintamallit eivät istu kaikille somen ihmettelijöille lainkaan.

Tavoitteet

Tarkoitan tavoitteilla tässä tapauksessa pitkän juoksun tavoitteita, tässä muutama esimerkki:

  • haluan olla tunnettu mediabrändi, jolla on oma tv-ohjelma, oma tuotantoyhtiö ja tornitalo New Yorkissa
  • haluan verkostoitua kollegojen kanssa maailmanlaajuisesti
  • haluan saada näkemyksiä useilta eri tahoilta tutkimustani varten
  • haluan promota yhdistystäni, seuraani, urheilulajiani yms, niin että pihtiputaan mummokin liittyy jäseneksi
  • haluan seurata monenlaisia uutislähteitä, koko ajan
  • haluan että blogini syrjäyttää kaikki tunnetut perinteisen median laitokset ja että sen jokaisesta postauksesta tehdään kirjoja
  • en oikeastaan tiedä mitä haluan mutta haluan tehdä samoin kuin kaikki muutkin etten vaikuttaisi erikoiselta
  • haluan vain pitää hauskaa
  • haluan löytää kumppaneita netistä
  • en halua olla netissä lainkaan missään tapauksessa koskaan
  • haluan huomiota, todella paljon huomiota, enkä välitä millä keinoin sitä saan
  • haluan näyttää siltä että ymmärtäisin digitaalisuudesta jotain

Tuonkin listan tsekkaamalla varmastikin aika nopeasti ymmärtää että erilaiset tavoitteet voivat tarkoittaa sitä että kaikki toimintamallit eivät palvele kaikkia.

Katso tuolta Tuijan nelikenttä ja aiheeseen liittyvä artikkeli.

http://www.tuija.tv/tuhatsanaa_2005-2013/tuhatsanaa.net/ammatillinen_verkkoidentiteetti_perustetaan_profiili_kerrallaan.htm

Advertisements

2 thoughts on “Pikaopas: Omia tavoitteita tukeva #some:n hyödyntäminen inspired by @tuija

  1. Hyviä pointteja igen. Nykyään löytyy neuvoja ja oppaita kuinka tulla megalomaanisen suosituksi blogaajaksi. Ehkä kaikki eivät ihan sellaiseksi kuitenkaan edes halua.

    Mainos:
    Oma blogini on ehkä enimmäkseen sellaisen oppimani kertausta ja samalla myös pieni näyte mahdolliselle työnantajalle omasta osaamisestani. Verkostoituminen alan konkareidein kanssa on toki aina plussaa.
    /Mainos: 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s