Lukusuosituksia yhteisömanagereille osa 2 – The Power of Pull #cmadfi #cmgr

Miten luoda vetovoimainen ympäristö, joka vetää puoleensa ihmisiä? Mitkä asiat saavat ihmiset kerääntymään asioiden ympärille? Miksi luoda “alustoja” vuorovaikutukselle? Näihin kysymyksiin koettaa vastata suositeltava kirja The Power of Pull (Hagel, 2012). Pääfokuksessa on “iso muutos” eli The Big Shift, eli tämä jo jonkin aikaa myllännyt digitaalisuuden läpitunkevuus joka paikkaan ja uudenlaiset mahdollisuudet tehdä yhteistyötä yli rajojen.

pull 6

Kirja tarjoaa näkemystä ja pohdintaa varsinkin kasvavan digitaalisuuden ja vapaasti virtaavan tiedon maailmasta, ei niinkään yksityiskohtaisia ohjeita. Jonkinlaisia checklistoja kirja kyllä tarjoaa, nekin kuitenkin enemmän provosoimaan omaa pohdintaa. Jos sanoman haluaisi tiivistää ja yliyksinkertaistaa, se voisi olla “älä survo ihmisten kurkusta alas omaa viestiäsi, älä myöskään kuvittele että seuraajamäärillä tai vastaavilla lukemilla on hirveästi merkitystä, vaan keskity rakentamaan vetovoimainen ja hyödyllinen yhteisö tai verkosto, joka toimii niin hyvin että ihmiset haluavat toimia sen kanssa“.

Suosittelen kirjaa siksi yhteisömanagereille, että siinä pohditaan paljonkin sitä mikä ihmisiä motivoi toimimaan verkostoissa, ja ennen kaikkea siltä kannalta minkälaisesta toiminnasta on hyötyä. Tästä kirjasta et löydä mielettömän pisteidenkeruun ohjeita, eli “miten saat satoja seuraajia Pinterestissä” vaan enemmänkin suuntaviivoja siihen mitä kannattaa ottaa huomioon kun rakentaa vetovoimaista verkostoa tai yhteisöä.

Alla muutama lainaus:

 

 

 

 

pull2

 

 

 

pull3

 

 

 

pull4

 

 

 

pull5

 

Yhteisöjen kannalta ihmisten motivaatiotekijät ovat tärkeitä, sekä se että yhteisön managerin asemassa voisi ajatella miten tarjota jäsenille mahdollisuuksia hyödyllisiin sattumiin, avainhenkilöihin yhteisön sisällä ja ulkopuolella sekä miten vähentää hälinän määrää.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s